Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LETARIS. A coventin doi partîts furlans

............

In Friûl a son tancj che a sintin a mancjâ un partît furlan: il pinsîr al va al Moviment Friûl, che però al è conzelât di vincj agns, e ai esperiments che a àn cirût di cjapâ il so puest.
Se si sint cheste mancjance al è parcè che si capìs che al Friûl i covente une espression sô, che no plei il cjâf aes segretariis dai partîts talians; però i esperiments “post-Moviment Friûl” a àn vût pôc sucès e, par puartâ indevant lis resons dal Friûl, tai ultins agns si à vût di cirî cualchi singul referent sensibil, ma elet tai partîts talians. A fuarce di vitis alc si à otignût, ma al è masse pôc: une politiche pal Friûl e vûl une altre strade.
Parcè i esperiments di partît furlan(ist) sono lâts pôc lontan?
Une reson e pues sei che fin cumò si à cirût di fâ partîts “di racuelte”, vâl a dî partîts che a rapresentassin il Friûl tal so complès, cence definîsi a clâr ni di diestre ni di çampe e acetant esponents, simpri autonomiscj, ma di plui impostazions ideologjichis.
Se al somee che cheste carateristiche e unissi l’eletorât, in realtât in Friûl lu à dividût: a son stadis simpri, te storie dal autonomisim furlan, barufis che a vevin di fonde ancje la diference ideologjiche tal stes partît. E l’eletorât devant des barufis si slontane, e se al viôt un candidât che al è autonomist, ma di une vision diferente de sô (a çampe o a diestre) al à cûr di no votâlu par antipatie ideologjiche.
Cumò il sisteme politic talian al torne a jessi in crisi: une azion politiche furlane e pues vê un grant sucès. La societât furlane e je vive e plene di voie di democrazie, baste pensâ a dut ce che si môf cun associazions, comitâts, volontariât, ativitâts produtivis…
Autonomie e autoguvier a vuelin dî plui democrazie, mancul distance tra eletôrs e elets, control diret sul podê: a son temis grancj pe societât di vuê e ancje costantis te nestre storie politiche. Ma fasint un altri partît di racuelte al sarà facil intivâsi tun altri faliment.
Par vê plui pussibilitâts nol covente un partît, ma doi: un partît furlan di centridrete e un partît furlan di centriçampe, che a ledin parie su cierts temis (dal sigûr autonomie, difese des identitâts linguistichis e v.i.) ma ognidun cu la sô vision.
A son câs là che cheste strategjie e à dât propit grancj risultâts: di fat in Catalogne o tal Paîs Basc, dopo dal franchisim, i moviments politics nazionalitaris si son simpri articolâts intune ale a diestre e une a çampe. ■
SANDRI CARROZZO

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +