Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Cost de benzine, un probleme ancje di là dal clap

............

CORSE_ Se ca di nô aromai la corse de benzine e somee inviade viers la cuote di 2 euros par un litri, in Slovenie e à bielzà scjavalgjât une altre cuote psicologjiche, vâl a dî chê dal euro e mieç. Al è capitât cu la fin dal Invier, ai 20 di Març stâts, cuant che la benzine di 100 otans e je vignude a costâ 1,509 euros. Chê altre sorte di benzine verde che si cjate in Slovenie, ven a stâi chê di 95 otans, e à passât cheste cuote un pâr di setemanis dopo, ai 3 di Avrîl, rivant a 1,528 euros.
PRESITS_ In dì di vuê, ancje tal paîs nestri vicin la cuestion carburants e rapresente un probleme economic no di pôc. Il lôr presit, che al ven stabilît ogni 14 dîs di bande dal guvier centrâl e no lassât in man aes decisions des compagniis petrolifaris, al è cressût in maniere continuade. Par esempli, ai prins di Otubar dal 2011 la 100 otans e vignive 1,30 euros par un litri, e tal an prime e jere restade su cheste cifre. Cul inizi di chest an invezit e je tacade la corse cence control, tant che cumò un litri al ven sul euro e 60 centesims. Stes discors pe benzine di 95 otans: ancje cheste e ven aromai sul euro e 60, cuant che vie pal Istât dal 2011 e jere sul euro e 30 e al inizi di chest an a un euro e 38.
2012_Il 2012 si presente duncje tant che un an une vore dificil pai citadins che a àn di fâ il plen pes lôr machinis: tai prins 4 mês dal an il presit de benzine al è za cressût dal 12 par cent rispiet al prin di Zenâr. Al va un tic miôr par chei che a àn veicui cun motôr diesel. Al inizi di chest an il presit par un litri al jere di 1,277 euros, po in Fevrâr al à passât a 1,30 euros e cumò al baline tor cuote 1,35.
CONFRONT_ Dut câs, se si fâs un confront cui presits dai ultins agns a vegnin i sgrisui. Tignint cont de benzine di 95 otans (chê di 100 e je stade introdusude in Slovenie dome tal Jugn dal 2005), tai ultins cinc agns il presit al è cressût dal 58,8 par cent cuintri il 52 par cent dal diesel. Dut chest a pet de cressite dai stipendis, in medie lâts sù dal 18 par cent. Tornant al secul (o ben: mileni) passât, se o lin a uns 15 agns indaûr o viodìn che la cressite in percentuâl pe benzine 95 otans e je stade adiriture di trê cifris: 356 par cent. Pal diesel un pelut miôr, cuntune cressite di “dome” il 337 par cent.
TANICHE_ Une altre curiositât: par jemplâ une taniche di 60 litris di benzine a 95 otans, al inizi dal 2007 a coventavin 58 euros e 40 centesims, ae fin dal 2008 50 euros, in dì di vuê invezit passe 86.
TASSIS_ Di là dal andament dal presit dal petroli a nivel mondiâl, sul cost finâl dai carburants a pesin une vore lis tassis statâls. Di là de IVA (che in Slovenie si clame DDV, Davek na Dodano Vrednost), che pal cont dai carburants e je dal 16,6 par cent, si à zontâ po sù po jù un 32 par cent di tassis. Fasìn un esempli cuntun litri di benzine a 100 otans: metint che al vegni 1,55 euros, il pês de DDV sul cost finâl al è di 26 centesims e chel des tassis al è di 49 centesims. Lassant in bande la tassazion fisse, il presit di un litri di benzine al sarès duncje dome di 80 centesims.
COMPAGNIIS_ Tal paîs nestri vicin a son dôs lis compagniis petrolifaris che si spartissin une largje part dal marcjât dai carburants: la Petrol di Lubiane (www.petrol.si, sît par sloven, inglês, cravuat e serp) e la austriache Omv (www.omv.si, sît par sloven). Sei la Petrol che la Omv a furnissin ancje gas metan (1,03 euros al chilo) e vueli pal riscjaldament (0,84 par un litri). ■
ALESSIO POTOCCO

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +