Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL FÛR DAL FRIÛL. Cu lis mans, cul cûr e cul cjâf

............

Otto tal so studi (foto Martina)
Otto tal so studi (foto Martina)

Cuâl isal il cuadri tipic dal Friûl? Domande dificile, ognidun di nô al darà une rispueste difarente come che son difarentis lis varietâts de lenghe furlane di paîs in paîs. Portofino al à il so golfut cu lis cjasis coloradis, Piran i tramonts su lis salinis di Sicciole, Rovigno batanis e abitazions che a vegnin sù dretis dal mâr, Vignesie puints e canâi, la Austrie e la Svuizare lis malghis cui prâts. In Friûl si pues cjatâ dut chest e no dome. O sin une tiere di grancj pitôrs astrats, ma nol mancje un gjenar dut particolâr, “nestri”, familiâr, intim ma coletîf, di une impuartance storiche e antropologjiche straordenarie.
REALISIM NESTRI_ Otto D’Angelo, classe 1923, al è dal sigûr il plui grant esponent di chest stîl “nestri”, un fotograf su tele che cu lis sôs pineladis nus cjante cun realisim la vite dai prins 60 agns dal 1900. Otto al à passade la sô infanzie a Sunviele a cjaval di dôs vueris mondiâls, che insiemit ai muarts a àn soterât, cuntune velocitât mai riscuintrade te storie de umanitât, la culture agricule di dut l’Ocident. Otto al à timp par stampâsi tal so cjâf senis e situazions, vicendis e colôrs che tal zîr di une gjenerazion si saressin confinâts tes fotografiis in blanc e neri o tai ricuarts dai vons. A diference di tancj, la piture par Otto e je stade un mistîr fin di zovin.
EMIGRANT ANCJE LUI_Partît pe Francie za tal 1946 al à vude une cariere impuartante tal mont dai fumuts (si pues dî che al è stât il prin di une lungje tradizion furlane che e dure inmò vuê), tai romanç ilustrâts (Boléro, Intimité) precursôrs dai “fotoromançs”. Interessantis a son stadis ancje lis cuviertinis dai romançs “Casanova”, “Quo vadis” voltâts dal talian al francês, o, tal sport ilustrât, lis sôs innomenadis “cronachis dissegnadis” su la riviste “France Futbal”, come che a son ventadis famosis simpri in cjamp sportîf in Francie lis sôs pituris murâls di grandis dimensions.
DI GNÛF IN PATRIE_Tal 1958 Otto al torne e si ferme in Friûl dulà che a Udin al vierç un dai prins studis publicitaris che al progjetarà etichetis, manifescjm cjartis topografichis ancjemò dopradis e preseadis. Famosis a son lis etichetis des scjatis di persut di S. Denêl, i manifescj de sagre dai mus di Feagne, lis publicitâts pes cantinis sociâls e lis monts che si puedin cjantâ suntune vore di cjartis Tobacco.
Ancje in Friûl Otto nol sbandone il mont dal “patinât”, lis sôs “pituris dal vêr” a deventaran cussì innomenadis che Olivero Noschese in visite a Udin si fasè compagnâ li dal nestri pitôr par fâsi fâ un ritrat, o come ancje bramât des fantatis al jere un concors di bielece che al veve come prin premi la esposizion dal propri ritrat firmât “Otto” tes vetrinis des buteghis plui a la mode.
LA PITURE DE MEMORIE_ Dal 70 in ca la svolte, e rive la piture dai ricuarts, lis telis de storie. Otto al scomence cul dissegnâ la place di Sunviele prime de vuere par no fermâsi plui fasint tornâ a vivi cjantons, sueis, cusinis, stalis, cjamps, trois, canâi, musis strachis, feminis che a dan di tete ai fruts, morôs contents, emigrants che a partissin par cuissà dulà e tantis altris esperiencis dal nestri Friûl. I paisaçs e lis storiis di vite vivude di Otto a van di une bande a di chê altre dal Friûl, da la Cjargne al mâr, di Gurize a Cordenons e i siei cuadris a son sparniçâts ator pal Mont, dal Canadà a la Francie, dai Usa a la Cine.
Il sucès des oparis di Otto al è grandonon tai fogolârs dai emigrants e pai lôr disssendents, parcè che i siei colôrs a fasin tornâ sù i ricuarts plui lontans, lis visions di paîs baratadis par simpri dal boom economic e dal taramot.
Cui che al cjale un caalis di Otto al vierzarà un biel libri di storie contemporanie, cui che al larà a viodi une sô mostre (la prossime e je a Cjavàs, cjalait il box ta cheste pagjine, ndr) al cjacararà cuntun brâf antropolic, cui che al incuintrarà il nestri pitôr, ancje dome par pocjis oris, al varà la furtune di assisti a une rare lezion di vite, a une infornade colorade di passion e si puartarà a cjase testemoneancis che a riscjin di jessi dismenteadis par simpri. ■
Daniele Martina

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +