Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Cjant Patriarcjin

............

Un studi puartât indevant par agns, che al veve ancje vude une prime e dizion tal 1978-79 e che dopo 30 agns al torne a jessi publicât par cure di pre Josef Cjargnel, che al veve racuelt i materiâl pe prime edizion: chest al è “Cjant patriarcjin de tradizion orâl” finît di stampâ tal Dicembar dal 2007, salvant de dismentie un patrimoni inestimabil come il repertori musicâl de liturgjiis che al fonde lis lidrîs tal rît patriarcjin.
Une opare che e segne un passaç fondamentâl te storie musicâl e no dome dal recupar des fonts, soredut pes dificoltâts che, an dopo an, a cressin simpri di plui. Come che al conferme pre Josef te introduzion “Indagâ sui fats de antighe Aquilee nol è facil, stant che la damnatio memoriae decretade de storiografie uficiâl su lis liendis dal Patriarcjât, dopo de Sisme dai Trê Cjapitui, e à netât vie ducj i documents in merit, mostrant la sô viamence distrutive fin sui rescj dal nestri Rît Patriarcjin, ai timps dal Concili di Trent e, come che o savìn, ancje in fuarce de cariche cuintririformiste dal vescul di Milan, Carli Borromeo”.
La opare dopo une prime part che e introdûs lis motivazions e il percors di pre Josef, sclarint la origjin di chest recupar tacât cun sistematicitât tai prins agns Setante, al passe a trê cjapitui li che a son dividûts i cjants cjapâts sù: i cjants tradizionâi in lenghe latine, i cjants tradizionâi in lenghe ladino-furlane e lis trasliterazions dal latin in lenghe ladino-furlane.
Si à duncje une tripartizion dai spartîts musicâi che e je seguide di une impuartante part bibliografiche che e siere la publicazion.
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +