Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Triest mitteleuropeane e capitâl, mandi!

............

Al è rivât Setembar, la fin di un Istât cjalt. No tant par cuestions metereologjichis, che chês no lis àn imbrocadis come il solit: nus vevin imprometût cjaldon, nus è rivade la solite variabilitât avostane che e à fat patî i puars turiscj a Lignan. Puars ancje parcè che in câs di brut timp no puedin nancje lâ a parâsi intun bon locâl furlan, come che o vin contât tal numar di Lui.
L’Istât al è stât cjaldon, invezit, sul front de gnove leç pal furlan.
No che la cuestion nus vedi smaraveâts, che bielzà si veve tacât il mês passât cuntune biele butade di polemichis. Scuasit simpri di nivel inacetabil. I aversaris dal furlan a àn dât dongje un bestiari che al sarès di fâ un dossier pe riunion dal Bureau de Assemblee des Regjons di Europe (president Illy), che si davuelzarà a Udin dai 7 ai 9 di Novembar. Il teme al sarà dedicât a «Identitât e Diviersitât». Li sigûr i nestris politics a ciraran di fâsi biei come i rapresentants di une regjon tal cûr de Europe, multiculturâl e vie indevant. Cemût podarail Illy jessi credibil tal direzi la riunion cun dut il davoi che a àn tirât sù i politics di chenti cuintri de identitât e de diviersitât dai furlans? Par prins e tra i plui ferbints chei de sô coalizion e adiriture dal so partît!
Ma par violence e bassece di argomentazions chê che e à impressionât plui di dut e je stade la reazion dai triestins. Sburtâts dal lôr gjornâl che al à di diretôr un passât par Udin e che duncje al sa cemût che l’argoment al sedi stuzighin, a àn dât il piês di lôr cuntune schirie di letaris di sgrisulâsi.
Posizions provincialonis e fûr dai semenâts par motîfs di justizie, che finalmentri si comede un tic une situazion di dirits deneâts a di un popul; par motîf scletementri legjislatîfs, che finalmentri si fâs buine une leç taliane (la 482/99). Adiriture cuintri la lôr convenience: lis lenghis di chenti a son aromai un dai pôcs motîfs pe specialitât de regjon (chê che ju jude a supâ beçs publics, il «core business» de citât).
Cence smenteâ che i bêçs che a van ai furlans par solit a vegnin sfrutâts ben – visìnsi dal taramot – cuntune ricjadude su di lôr, che a puedin supâ di conseguence.
Par colme, la critiche e je par un provediment che nol rivuarde nuie il lôr teritori!
Insome, une proteste di panze, cence logjiche, che no si spieghe se no ricorint a categoriis come la plui sclete invidie se no adiriture dal razisim. Chest fat al è particolarmentri grâf par vie dal lôr stât di capitâl regjonâl. La rivalitât jenfri Friûl
e Triest e sameave aromai un normâl campanilisim ma chel che al è daûr a vignî fûr al è ben diviers: podìno lâ indevant governâts di une citât che nus odee? Triest e je daûr a fâ viodi une muse intolerante e duncje no buine par decidi i destins di altris.
Cemût puedie pratindi di jessi capitâl di une regjon se no sa tutelâ i dirits dai siei citadins?
A cessecûl ancje la lôr svantade partignince ae Mitteleurope, facil di pandi cuant che si à di candidâsi al Expo o a riferiment pes regjons confinantis.
Cul lôr compuartament a àn dimostrât ad implen che e je une grande bufule. La pretindude vocazion di citât mitteleuropeane, di propulsore de Euroregjon volude di Illy e cole: no san difindi la plui grande minorance che a àn presinte in regjon e pratindaressino di jessi mediatôrs jenfri Austrie, Cechie, Cravuazie, Ongjarie, Gjermanie, Polonie, Slovachie, Slovenie, Svuizare?
Sancide la provincialitât e une sorte di «margjinalitât morâl» de citadine juliane, al è simpri plui urgjent lâ indevant cu la Assamblee des Provinciis e par fortune in chest cantin al è stât fat cualchi pas indevant. In cheste suaze il rûl di «politiche foreste» dal teritori al colarès a plomp par Gurize, a chest pont pardabon la vere citât mitteleuropeane de regjon: furlane, slovene, taliane (l’ordin al è alfabetic).
A pat che e savedi zuiâ ben lis sôs brisculis, parcè che nus vegnin segnâi contraditoris di chê bande, che o contìn in chest numar. Starìn a viodi.
———————————————————-
Il numar
O vin sielzût di dedicâ il nestri «speciâl», li che ogni mês si indaghe un argoment, ae Zornade Europeane des lenghis. Plui in particolâr o vin «pontât une lint» su lis 12 minorancis tuteladis dal Stât talian – li che al è ancje il furlan – par savê a ce pont che e je la situazion dopo cualchi an de aprovazion de leç di tutele 482, fate buine tal 1999.
Ce ise la Zornade Europeane des lenghis?
Ai 26 di Setembar a puedin jessi inmaneâts events e iniziativis par garantî che i messaç, lis lezions e lis ativitâts dal 2001, l’An european des lenghis (poiât di 45 paîs europeans) no vadin pierdûts e ancjeLa Patrie dal Friûl e à volût dâ il so contribût fevelant di lenghis minoritariis e minorizadis, tacant propit de realtât dal stât talian. La idee di fissâ une Zornade des lenghis ogni an e ven dal Consei di Europe che al à declarât in maniere uficiâl che:
– La Europe e je plurilengâl e lu sarà simpri
– L’aprendiment des lenghis al ufrìs oportunitâts ai citadins
– Ognidun al è in stât di fâlu
Cun di plui, al è stât viert ancje un sît web (www.ecml.at/edl/default.asp?t=info) che al presente informazions e colegaments ae rêt dai coordenadôrs de zornade che a son in ogni stât. Il sît al à dentri un database di ativitâts che al è pussibil consultâ e che si pues inzornâ cun informazions sui events che a nassin ator pe Europe.
E duncje, come che e dîs la Europe: “In varietate concordia”, ven a stât “Unitât te diviersitât” e buine Zornade des lenghis a ducj!

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +