Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. La ricete vere par ducj

............

A jerin i agns cincuante-cincuante cinc cuant che mê mari, vude te sachete une palanche in plui, si è cjolte il lusso di comprâ une cjadreute; cussì di sere vie pal estât si sentave un moment sul puiûl di cjase che al deve jù su la strade dal paîs. Di li e cjalave, e polsave.
Mi è vignût tal cjâf chest fat banâl de mê infanzie par vie che in chescj timps di grancj cambiaments mi cjati ancje jo tun cjantonut dal mont a viodi ce che al sta sucedint. E mi dîs: mê mari, che e veve fate la seconde elementâr, ce podevie capî dal grant mont? E ce puedio intindi jo dai savoltaments economics, politics, finanziaris, culturâi, multimediâi che o stin vivint?
Mi cjati sprovedût e o podarès dome contâ ce che o stoi provant dentri di me, scoltant ce che al sta sucedint, sore dut in Italie, tor ator di me.
Cuant che o jeri piçul, nus insegnavin che lis divinitâts de mitologjie greghe a gjoldevin suntune mont clamade Olimp. L’Olimp talian al sta slacant di ogni bande; la mont si è spacade e e bute fûr ogni sorte di porcariis e di violencis, di tangjents, privilegjos, interès, imbrois, burocrazie scandalose, distruzion dai piçui e spregio dai onescj; o dîs il vêr: mi àn ingomeât.
O soi strac ancje des notiziis che nus vegnin dadis; scoltant o leint  mi somee di jentrâ tal palaç di veri o dai spiei li che une imagjine e devente mil e li che une volte dentri no tu sâs plui li che tu ti cjatis par vie che dutis lis jessudis a son in contemporani justis e sbalgjadis. Mi convinç simpri di plui che dut al ven pilotât: no esist veretât, ma dome veretât manipolade. Ce tant che a àn di ridi in alt sore la nestre ingjenuitât!
O vivìn une parvence di democrazie, une libertât plui che vigjilade, une informazion orchestrade… E nô o sin come fueis vultulinadis dai aiars che no savìn dontri che a rivin e dulà che a van. Cheste in grande part e je la Italie di vuê e il Friûl si cjate inpeolât in chest landri plui che vergognôs.
In alt si ritegnin studiâts, inteligjents e sans e a dan ricetis a chei altris. La ricete vere par ducj, e je dome une: par cambiâ la societât, o vin di medeâ prime di dut nô stes; nissun al vuarìs par un altri; ognidun al scuen pensâ a vuarîsi se.
Al è vêr che mê mari, sentade su la sô cjadreute, no à mudât lis tragjediis dal secul passât; però, nancje il mont nol à rivât a studâ la armonie e il benjessi che a jerin dentri di jê; se no à salvât il mont, e à salvât se stesse e la famee. Te societât nevrotiche di vuê o sin ducj rots ta la anime; tornìn al spirt, a la peraule dal Vanzeli par salvâ nô stes e chei dongje: chel che al salve se stes o une persone, al salve il mont intîr. ■
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +