Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERZIDURE – Une anade buine pal Furlan

Walter Tomada
Lorenzo Zanon intun dissen di Gianni Di Lena

Il presidente de ARLeF, Lorenzo Zanon nus fâs un belanç su la lenghe furlane

No covente jessi patîts di furlan par rindisi cont che il 2011 per marilenghe nol è stât un an come ducj chei altris. Baste cjalâ a ce che al è stât il grant event dal Liet International, il festival des cjançons intes lenghis des minorancis che al à trasformât Udin inte capitâl europeane des comunitâts regjonâls che a tutelin lis lôr lenghis. Che a son mancul feveladis dal inglês, dal francês, dal spagnûl o dal talian, ma che daûr a àn une tradizion lungje di secui, e un valôr che i lôr popui no vuelin e no puedin dismenteâ.
O fasìn il pont sul Liet ma ancje su dut ce che il 2011 al à puartâ in teme di tutele de marilenghe cul president de ARLeF, la Agjenzie regjonâl pe lenghe e pe culture furlane, Lorenzo Zanon.
__
President, il Friûl pe prime volte al à fat di senari al concors musicâl plui impuartant d’Europe par ce che al intes lis lenghis di minorance. Passât l’esam?
Il Liet al è stât un sucès. E jere une prove une vore dificil, dal moment che no vevin mai vude cheste esperience che nus meteve intor i voi de Europe interie. O vin vût coments une vore bogns di bande di ducj par cemût che e jere organizade la manifestazion. Sedi i artiscj che lis delegazions a àn preseade la citât, il teatri e l’acet che ur è stât dât: in particolâr o vevin tant che ospit Alexej Kozhemyakov, che al è il cjâf de segreterie dal Consei di Europe che al à competence su la atuazion de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls e minorizadis. Un funzionari une vore influent che al à fat capî in maniere clare la sô maravee par une organizazion professionâl e curade intal detai grazie ancje ae colaborazion de Cooperative di Informazion Furlane. Il nivel des cjançons po al è stât une vore alt, e chest al à judât a vê ancjemò plui visibilitât.
__
Difat al è stât une vore di risalt internazionâl. Il non di Udin al è rivât ancje su “The Independent”, un dai plui impuartants gjornai inglês. La uniche che no si è visate dal Liet e je stade la Rai…
O soi stuf di ripeti ce che o pensi de sotstime che la television di Stât, che e sarès tignude a tiermins di leç a prestâ atenzion fuarte aes minorancis, e pant simpri di plui rispiet aes tantis iniziativis che a son imbastidis sul furlan. O ai di dî, dut câs e a onôr dal vêr, che la Rai e à seguide une iniziative di chês che si son zontadis al Liet, il festival dai coros par furlan e par sloven dai fruts des scuelis de regjon che si son dâts dongje a Pagnà. Un spetacul bielissim e plen di int.
__
La centralitât europeane di Udin si viôt ancje de Mostre dal Cine Furlan che ogni doi agns e devente Mostre dal cine des minorancis…
La competence dal Cec e i leams che si son creâts in chescj agns a permetin vuê di considerâ Udin il centri de cinematografie intes lenghis mancul pandudis. Stant che lis pruduzions cumò a son simpri plui bielis e impuartantis cul lâ dai agns si podarà ancje rivâ a celebrâ ogni an une edizion di chest festival, ma par cumò la scansion bienâl e va benon. Se po si fevele dal cine furlan, mi somee vivarôs ma i coscj di produzions impuartantis a son pardabon dificii di frontâ.
__
Di cuant che al vuide la ARLeF, lui al insist su la valence ancje economiche de tutele dal furlan.
Sigûr! Baste pensâ ae valence turistiche che e podarès regalâ la identitât di Udin capitâl europeane des minorancis. Si varès turiscj di Gales, Scozie, France, Spagne e no dome: la dimension plurilengâl e atire la int, parcè la Europe di vuê e je multilengâl e multiculturâl. Ma jo o pensi ancje che ducj i investiments sul furlan non son caritât par cuatri gjats, ma aur pai zovins che cu lis cognossincis in marilenghe a podaressin cjatâ chê ocupazion inteletuâl che vuê in altris cantins no je a disposizion. I çurviei furlans si puedin tigni achì, baste volê.
__
Al covente crodiji, però…
Mi somee che, a fuarce di bati, tai politics de nestre Regjon e sedi nassude une gnove cussience dal furlan, tant che clâf de nestre specialitât. E a son tantis lis robis, ancje ambiziosis, che a son al studi. La plui impuartante, o pues anunciâlu ae “Patrie”, e je la analisi di fatibilitât di une Agjenzie Europeane su lis lenghis minoritariis che e vedi sede a Vile Manin. Un sium? No. O stin lavorant par chel. Clâr che a coventin risorsis, ma la robe e darès un sburt incredibil al sisteme Friûl.
__

Zanon cun il linguist Tullio de Mauro
Zanon cun il linguist Tullio de Mauro

L’an che si siere al sarà memoreât tant che l’an de leture publiche de Bibie, un event di comunitât che al à tirât dongje i furlan intor a un progjet unificant.
Sì, al è stât ancje chest un sfuarç organizatîf no di pôc. Ma se in dut chest al è stât un mert, al è chel di vê metût adun dutis lis realtâts plui impuartantis dal mont furlan. Lis trê Provinciis e lis trê Diocesis, la Regjon, la Universitât, i mieçs di comunicazion e lis associazions in prime linie su la tutele de lenghe. E il gradiment al sta tai numars. 140 mil contats sul sît di Radio Spazio a fevelin clâr dal interès che la operazion e à stiçât.
__
Ma ise finide lì?
No. Intant pal 3 di Avrîl o volarès mantignî ce che o vevi prometût a ducj i letôrs, ven a stâi regalâur il discut cul toc che a àn let, plui la introduzion e la fin de leture. Chest par lassâur alc di tangibil. Pe consegne al coventarà il Teatron di Udin, parcè che a son pardabon tancj… E je la iniziative popolâr plui incisive e significative che mi impensi mai fate su la lenghe furlane. E la colaborazion che o vin sperimentât in chel periodi e va recuperade in altris situazion, pal ben de marilenghe.
__
La marilenghe. In ce situazion ise?
Buine, mi somee. L’ultim scandai che al è stât puartât indevant e che o vin presentât cualchi setemane indaûr al fevele clâr e al presente un stât de lenghe avonde bon par cognossince, pratiche e ancje nivel di acetazion positive di bande de opinion publiche. La tutele, al contrari di chel che si pense, e à pôcs aversaris tal mieç dai furlans.
__
Par valorizâ la lenghe un imprest come il Grant Dizionari Bilengâl Talian-Furlan al jere necessari. Jerial necessari ancje stampâlu?
Salacor ducj chei che a àn doprât fin cumò il dizionari eletronic che al è logât su Internet no sintiran bisugne di cjoli la edizion su cjarte, ma stant che i mieçs eletronics no son doprâts di ducj, pes bibliotechis e par tancj furlans al è impuartant tocjâ cun man chest lavôr. Un lavôr lunc 13 agns e che al veve di rivâ a un pont dulà che ducj a podessin viodi la grandiose operazione che e je stade fate.
__

Il Dizionari bilengâl
Il Dizionari bilengâl

Dut câs a son impuartants personaçs de culture furlane come Adrian Cescje che a àn rilevade une incoerence rispiet a cemût che il dizionari al jere stât pensât…
Jo mi cjati a ereditâ une opare pensade e realizade tal cors di un grum di agns. Adrian Cescje al è un che al à dât une vore ae culture furlane e jo o ai rispiet di ce che al pense. Dut câs lui al fevele di linguist, e o pensi che la preocupazion che al à e sedi che la publicazion dal dizionari su cjarte e fermi il lavôr di definizion dal corpus e dal status de lenghe. Nuie di plui lontan des intenzions de ARLeF. Il progjet nol è sierât nancje par un pêl. O savìn che a coventin imprescj di setôr e ancje magari un vocabolari monografic. Il lavôr nol è mai finît.
__
A proposit di politiche linguistiche, une altre buine gnove e somee rivâ de scuele dulà che al è stât prontât il regolament pe introduzion dal furlan e cumò a son viertis ancje lis listis par cjatâ i docents che a laran a insegnâ la marilenghe ai fruts.
Savessial cetant che o vin sburtât par rivâ a chest pont! La machine de scuele e je dificile di indreçâ. Dut câs o stin lavorant par jessi pronts cui materiâi didatics, e o continuarìn a marcjâ strent ducj chei che a àn responsabilitât in chest compart. Bisugne partî: no son scusis. Ancje se i bêçs no vessin di jessi avonde, al covente instès scomençâ, parcè che al covente dâ un segnâl concret al 60 par cent des fameis che a sielzin di fâ imparâ la marilenghe ai fruts.
__
Si rivaraial a tacâ cul an che al ven?
Si scuen. Ma o viodarìn ca di cualchi dì se a saran problemis, parcè che i timps a son strents. A Fevrâr a son lis preiscrizions, e al covente jessi in vore. Jo o soi otimist.
__
Buinis gnovis ancje par radio e televisions privadis. Ce covential par garantî la plene operativitât di chescj mieçs di comunicazion?
La sigurece di podê vê finanziaments plurienâi. Al sarà un pas fondamentâl, ma par intant al è stât impuartanton sigurâ aes emitentis locâls i fonts par trasmeti programs par furlan. I va dit grazie al assessôr De Anna che al è stât di peraule, cuant che si jere impegnât par prontâ chestis risorsis. La sensibilitât che al à mostrât su cheste materie le sta vint ancje par judânus a struturâ in maniere simpri plui eficiente la nestre Agjenzie. Al va dit che cuant che e je stade metude sù no veve nancje une plante organiche ni une direzion. Cumò o stin cirint di rifondâle par lavorâ simpri plui e miôr.
__
Ultime domande. Cu la poesie di Cappello, Vallerugo e Zanier, la biografie dramatiche di Fantini su pre Checo Placerean e la zornade di studi su Elio Bartolini la Farie Teatrâl Furlane e mostre di jessi aromai deventade une realtât. Saraial mai pussibil rivâ a un Teatri Stabil in marilenghe?
La Farie e je une scommesse no indiferente e mi fâs plasê viodile cressi cussì. Coordenâ un mont di int creative come chel furlan al è une sfide che e riscje di fermâsi devant di tensions e rivalitâts che in cjamp culturâl si cjatin dispès. Fin cumò i risultâts mi somein une vore bogns e l’assessorât ae culture al à fat cressi di 80 a 100 mil euros il contribût assegnât. Mi somee un segnâl impuartant par sburtânus a pensâ a produzions di nivel, ma ancje ae formazion, ae ricercje, ae publicazion. Parcè che il teatri al è un lengaç di fonde par dâ dignitât a ogni lenghe.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +