Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – Apple, un brand globâl cun pôc interès pal locâl

............

Steve Jobs
Steve Jobs

Piçule recension su trop che la aziende di Steve Jobs e je “amie” des lenghis plui piçulis
Ai 5 di Otubar dal 2011 al è mancjât Steve Jobs, fondadôr insieme cun Steve Wozniak de Apple, aziende americane che al à po mandât indevant par un grum di agns. Un event che al à scjassât il mont dai media di dut il mont, ma cemût si compuartie Apple cul furlan e cu lis lenghis mancul dopradis tal web?
LA FILOSOFIE_ La Apple e je nassude tant che aziende di computers intal lontan 1976 e tai ultins dîs agns si è spostade planc plancut vierç setôrs tecnologjics diviers come chei de musiche e de telefonie. Cheste mosse è a vût un grant sucès, stant che di Avost la Apple e je deventade la aziende cun plui valôr in dut il mont.
La filosofie di Apple e je stade simpri particolâr: il sproc classic de cjase americane al è “Think different”, par mostrâ la voie di diferenziâsi dai dominadôrs dal setôr, de IBM fin ae Microsoft. Par rivâ a chest, i siei prodots a àn simpri vût inovazions, pensìn par esempli a une des primis interfacis grafichis (“a barcons”) de storie, ma daspò dai sucès dai prins agns ’80 e à simpri pierdût a nivel di venditis tai confronts de Microsoft, e Steve Jobs al fo ancje parât vie de sô  aziende.
UN GNÛF INIZI_ La rinassite e rivà ae fin dai agns ’90, cuant che Jobs al tornà a cjapâ in man lis robis e soredut sul tacâ dai agns 2000: tal 2001 al fo presentât il prin iPod, che al rivoluzionarà il marcjât dai letôrs musicâi e tal 2007 al rivà il prin iPhone, che al cambià il panorame dai celulârs, fin a chel moment dominât di Nokia.
Ma lassant di bande l’aspiet globâl, cemût si presentie la aziende dal miluç tai confronts des minorancis linguistichis e in particolâr de marilenghe? Il software Apple al è simpri stât caraterizât di une mancjance di personalizazion: la idee e jere chê che l’utent al veve za dut configurât, duncje nol podeve ni i coventave cambiâ opzions pai particolârs plui piçui. Cheste idee si riflet ancje sul supart pes lenghis, che nus interesse plui di dongje.
CEMÛT CUL FURLAN?_ Al moment, il software Apple al è dividût in dôs fameis: il MacOS X, il sisteme operatîf “classic”, pai computers, e iOS, chel pai dispositîfs mobii. Tal prin câs, lis lenghis supuartadis a son 22 e a son dome chês plui impuartantis. Tal secont câs a son 36, un tic di plui: il catalan, une minorance che o cjalìn cun interès, al è presint dopo un grum di protestis e di petizions, dome dal  Jugn dal 2010, cu la version 4 dal iPhone, e nol è ancjemò presint tal MacOS.
In mert al sgarfadôr, un component che al è simpri plui impuartant, il MacOS al dopre Safari, che come che o vin viodût cualchi mês indaûr intun articul de Patrie al è propit pôc “furlan friendly”: il program al dopre la lenghe di sisteme e – come che o vin a pene dit – il furlan nol è presint, duncje  nol è nuie di fâ; no si pues nancje doprâ un dizionari pal control ortografic.
La uniche consolazion e rive de tastiere: scrivi lis letaris furlanis sul Mac al samee avonde sempliç, ma inte ete di Internet no podìn dal sigûr contentâsi di chest.
Andrea Decorte

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +