Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Little Italy… ma Grant Friûl

............

Lauree honoris causa a Mario Collavino di Muris di Ruvign

Collavino riceve la laurea honoris causa
Collavino riceve la laurea honoris causa

1776 pîts de Freedom Tower (la Tor de Libertât), 1776 l’an de Indipendence dai Stâts Unîts e 1077 l’an di fondazion de Patrie dal Friûl. Ce leam àno chescj trê numars? Un leam fuart tant che il ciment armât che il siôr Mario Collavino e i siei colaboradôrs a àn impastât par tirâ sù la gnove tor simbul dai Stâts Unîts braurôs de lôr fuarce economiche, politiche e culturâl sul terorisim e su la asse.
Mario Collavino, furlan di Muris di Ruvigne emigrât in Canadà tai agns ’50, si pues ben definî “il furlan fûr dal Friûl plui nomenât – e a buine reson – dal 2011”, ancje se Oscar Puntel al veve za intervistât Mario su “La Patrie dal Friul” tal Avost dal 2009. E, a distance di doi agns juscj di chê interviste, Collavino chest an al à donât ae sô comunitât une grande statue dedicade al emigrant che e je stade poiade su la mont di Ruvigne. Al è stât  protagonist de convention dal Ente Friuli nel Mondo a Spilimberc; in Otubar, la Famee Furlane di New York i à dedicade une serade di onôr e di ricognossince li che al à partecipât ancje il President de nestre Regjon Renzo Tondo. E, simpri il mês passât, la Universitât dal Friûl e à dât a Mario la lauree honoris causa par «i nivei di ecelence li che al è rivât tal cjamp de inzegnarie civîl». Sincere in maniere esemplâr e je stade la lectio magistralis dal “laureant inzegnîr” Collavino che al à viert il so discors cussì: «Bundì a ducj e gracie di vê volût partecipâ a cheste prestigjose cerimonie e di onorâmi cu la vuestre presince.
Collavino cui fîs Renzo e Paolo
Collavino cui fîs Renzo e Paolo

A mi plasarès fevelâus par furlan – e cheste istituzion universitarie mi permetarès ancje di fâlu – ma par rispiet di chei che no lu cognossin o continuarai par italian». Une storie contemporanie di sacrifici, intuizion, lavôr, coraç e cumò di meretade visibilitât pal om di Muris che cui siei fradis e cui siei fîs al à mostrade la grandece dal Friûl laboriôs – cheste volte sì, cence retoriche –.
E cumò, in ocasion de scree uficiâl de tor, sperìn di viodi in bande de bandiere americane chê vivarose dal Friûl ancje parcè che Mario al à prometût te lectio ce che nus veve za dit te interviste dal 2009, ven a stâi che su la tor plui alte di New York e di dute la Americhe si viodarà la bandiere dal Friûl. E sarès une grande ocasion di visibilitât pes dôs acuilis leadis di chel ’77, date iniziâl di une grande storie, e di tantis similitudins, a partî de misturance di popui e di lenghis che a àn costituît e alimentât i doi popui.
Dôs bandieris par diferenziâsi di chê che no je une misturance ma un sbrudiot, chê “Little Italy” simbul stereotipât di une Italie fate di “mafia, pizza e mandolino”. Sperìn che la inaugurazion de Freedon Tower e deventi une ocasion furlane, un ocasion par mostrâ al Mont ce che o sin, ce che o volìn e ce che o sin bogns di fâ.
Daniele Martina

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +