Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – I nevôts di Cesar no son mai muarts

............


Ce sens di fastidi – piês, di ribelion – ae gnove che al confin di Gurize al è stât screât un grant portâl tricolôr. Cussì, intant che ducj a pensin a cemût salvâ la Europe, noaltris – anzit, lôr – a cjatin la ocasion par tirâ fûr, ancjemò une volte, la muse dal nazionalisim. Si viôt che a jerin ruspiôs parcè che no jerin plui lis stangjis cu la Slovenie, cu la Jugo, come che tancj di lôr a continuin a clamâle cun dispresi. E alore, a àn pensât ben di segnâ il teritori intune altre maniere: cuntun arc blanc, ros e vert. Ma grant, che si viodi di lontan, che a capissin la diference: culì si jentre in Italie, la sclave di Rome.
Une solfe di italianitât che si pues viodi ancje intun altri aspiet, chel de scuele. In dutis a rivin, simpri plui dispès, tancj di chei bêçs par iniziativis, par progjets che a tocjin la cuistion de Dalmazie, dai dispatriâts julians, de italianitât de Istrie e vie indenant. A sburtin dal ministeri par che i nestri fruts, i furlans, si sintin obleâts a pensâ a chei events, a chê storie tant che storie lôr.
Ma no je vere! Chel event dramatic, lis sôs conseguencis no son ereditât nestre e, soredut, no àn di vignî doprâts par invelegnâ i rapuarts cui popui che nus stan dongje. La mê impression e je che si stedi cirint di soreponi une storie dute taliane su chê furlane. Il risultât al è daûr de puarte: la legjitimazion de Vignesie Julie ancje sot il profîl storic. I frutins a dovaran savê dut su Triest liberade e nuie dal patriarcjât di Aquilee.
Dal rest, di simpri la Italie si è mote cussì viers il Friûl: Forum Julii e Cesar su ducj, la love capitoline sul plaçâl de basiliche, propit a Aquilee, e prime ancjemò la “biele” idee che Dante al veve dai furlans e de lôr lenghe.
Confins dal imperi si jere, e cussì o sin restâts tal cjâf dai nevôts di Cesar.
O sì, cualchi ricognossiment: ae “razza Piave”, cuant che a fasin confusion cul Nord Est. Al lavôr, cuant che a àn bisugne di molzi la vacje, ai alpins, se i covente cualchidun di mandâ a murî cidin.
Cheste la Italie dal arc di trionf, la stesse che no si sumie par nuie di scrivi il censiment par furlan. No dome, ma ti oblee a rispuindi par talian.
Chest “Cesarisim” al dure di tant timp, bastarès visâsi di Mussolini e de sô propagande. E je dentri la mentalitât dai Talians, cheste idee di jessi parsore di ducj. A son chei che a ordenin la pastesute a Parîs, che a sberlin dentri i museus e che no fasin la file, parcè che a son furbos.
Vino di stâur daur, di simiotâju? Ce vino di imparâ de lôr storie? Parcè si dovaressial passâ sot il lôr arc tricolôr, come un popul vinçût?
DREE VALCIC

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +