Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – LA FABRICHE DAI… LIBRIS. Cjalant il Friûl. Pinsîrs e opinions sui lûcs comuns de lenghe furlane

Marco Stolfo
La cuviertute dal libri «Cjalant il Friûl. Pinsîrs e opinions sui lûcs comuns de lenghe furlane»

Un libri che al covente: di scugnî lei e fâ lei. Si pues definîlu in cheste maniere “Cjalant il Friûl. Pinsîrs e opinions sui lûcs comuns de lenghe furlane”, volum metût adun di Priscilla De Agostini e Silvana Schiavi Fachin.
La publicazion e partìs di un trop di prejudizis une vore presints in Friûl, soredut tai media e tal cjâf e tes peraulis di tancj cussì clamâts “opinion leader”, che a tocjin in gjenerâl la tutele des minorancis e in particolâr chê de comunitât furlane e de sô lenghe proprie. Chescj lûcs comuns si son palesâts une vore a fuart tra il 2007 e il 2009, intant dai lavôrs di preparazion di chê che e je deventade la Leç regjonâl 29/2007, daspò de sô aprovazion e in framieç de impugnazion di cualchi sô norme de bande dal Guvier statâl denant de Cort Costituzionâl e de sentence de Consulte (la n. 159/2009) che, pûr dant acet ae plui part des contestazions, no à mudât la sostance dal test e anzit e à confermât la validitât dal implant e dai contignûts di chel proviodiment di tutele dal furlan.
Par frontâ chestis cuistions, che magari cussì no a son simpri di atualitât ancje par vie che chê Leç e à ancjemò di jessi metude in vore, lis dôs curadoris a àn vût sometût un trop di domandis a cuindis di lôr, tra esperts di didatiche, studiôs, gjornaliscj, poetis e aministradôrs.
Inte prime part il teme dal insegnament e dal ûs dal furlan a scuele al ven disvilupât cun Tullio De Mauro e Nereo Perini. Inte seconde a son tiradis dongje lis opinions di Adriano Ceschia, Xavier Lamuela, Lucija Čok, Eleanor Callanan, Sergio Salvi e Domenico Lenarduzzi, Lorenzo Fabbro, Furio Honsell, Carli Pup, Valter Colle, Pierluigi Cappello, Leonardo Zanier e Novella Cantarutti, no dome sul cantin de istruzion ma ben ancje su parcè garantî al furlan spazi tai media e te vite publiche e su lis (presumudis) contraposizions jenfri furlan e inglês, lenghe e culture, lenghe comun e varietâts, scriture e oralitât, coscj e beneficis, lenghe proprie e dialic interculturâl.
A saltin fûr argoments, riflessions e informazions che no si pues fâ di mancul di tignî cont di lôr, là che la lenghe si mostre tant che un patrimoni, un dirit e une risorse di culture, di disvilup e di libertât.
Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +