Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – I pierçui di Flumisiel

............

Al è un paîs inte Basse furlane, che al è une vore famôs pai siei pierçui: o fevelìn di Flumisel, dongje Aquilee, che al sta intune buine posizion e cuntun teren che al è in pratiche l’ideâl par fâ vignî sù arbui di pierçui bogns e nostrans.
Flumisel al rapresente la plui grande realtât furlane di coltivazion di pierçui, cui siei 79 etars. La particolâr bontât e gust dai pierçui di Flumisel, si à parcè che a vegnin tirâts jù dal arbul cuant che a son bielzà madûrs, cence manipolazions o problemis di traspuart, dal moment che il lôr marcjât al è massime locâl.
A Flumisel a esistin plui di un centenâr di varietâts, ma a esistin almancul trê tipologjiis “storichis” di pierçui. O fevelìn dal Iris Rosso, de Triestina e de Isontina (a proposit dai nons, cjale il box sot, ndr). La prime e à la polpe blancje cun cualchi strissule rosse, e pese plui o mancul un et e 30 grams e e madrès ai prins di Lui. Chest pierçul al à la polpe avonde fisse e cuntun bonissim savôr.
La varietât Triestine, invezit, ancje se e à lis stessis carataristichis de varietât Iris rosse, e je difarente parcè che e madrès a metât dal mês di Lui.
La varietât Isontine e à invezit la polpe zale, avonde fisse, e e je plui gruessute, parcè che e pese cuasi doi ets, e e madrès ae fin di Lui.
Iris rosse, Triestine e Isontine tra lis altris robis a àn vût il ricognossiment dal Ministeri come varietâts metudis dentri te liste dai prodots agroalimentârs de nestre Regjon.
Jessint che Lui al è il mês dai pierçui, no podeve mancjâ a Flumisel la Fieste Regjonâl dai Pierçui. Al è ormai dal 1959 che là jù le puartin indenant; dongje de fieste popolâr, che aromai e fâs vignî jù a Flumisel tancj passionâts di dute la regjon, inte fieste, che e je une vere vetrine par chest gjenar di produzion.
Par chest an, ancje la fieste dai pierçui di Flumisel si presente cul vistît dal Tipicamente friulano «propit par fâ viodi che lis nestris produzions – al dîs l’assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino – a son di grandissime cualitât e che e vâl la pene di fâ viodi a ducj, no dome ai nestris coregjonâi». Tant par dî che il nestri prodot al vâl la pene di jessi fat cognossi ator pal mont!
Cinzia Collini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +