Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Achì Milan: mancul agregâts ma plui cussients

............

Ise gambiade e trop la emigrazion furlane dentri de Italie? Viodìn la situazion di Milan, tamesade traviers la opinion di personis di divierse etât.
PIERO MONASSI_, medaist (viôt La Patrie di Mai, ndr), al è stât president dal Fogolâr Furlan di Milan par doi mandâts, dal 1994 al 2000. I vin domandât cemût che al è gambiât il mût di agregâsi dai furlans. «Tancj si cjatin inmò tai fogolârs, la Lombardie e je avonde ative par chest cont. No son tancj i zovins. Chei nassûts chenti no sintin tant il leam cul Friûl come une volte. Po dopo e je mancjade cualchi iniziative juste par coinvolziju, lôr e chei che ancjemò a rivin dal Friûl». Monassi al spere in un gambiament. «Cumò cu la gnove dirigjenze dal Ent Friûl tal Mont mi pâr che si à intenzion di proponi alc di gnûf. A Pontebe, se o pues, o larai cun tant gust (de cunvigne o fevelìn a pagjine 6, ndr)».
MARCO MARCON_ 35 agns, al è il president dal Fogolâr di Bollate. Al è nassût e al lavore a Milan. Par lui tant al è gambiât parcè che une volte i emigrâts «si clamavin jenfri di lôr de stesse zone – a Bollate par esempli o vin une gruesse comunitât di Pinçan e dongje – duncje a ‘nd jere plui unitât. Po dopo si cjatavin sul lavôr che, forsit par vie che al jere umil – come lâ in fabriche–, al tignive dongje di plui come che cumò a fasin comunitâts gnovis e puaris compagn come i rus». Pre Checo al diseve che un popul nol mûr cuant che al à fan ma cuant che al è masse passût, i disìn a Marco. «Po stâi, sigûr! Cumò al è il fatôr des distancis anuladis, magari propit parcè che o sin plui siôrs e si podìn permetisi di tornâ facilmentri in Patrie. Vuê al è dal dut pussibil – e al sucêt – che un al lavori a Milan e al vedi la morose o adiriture famee in Friûl. Par assurt a voltis si cree il mecanisim psicologjic che un lu à talmentri a puartade di man che nol va mai e no si interesse che si mantegni vivarôs: tant al è!»
DANIELE REVELANT_ 36 agns, al è nassût e al lavore a Milan ma al è simpri stât leât ae Patrie – al è un dai fondatôrs de associazion FAF–Fantats Furlans – e la femine e la fie lis à in Friûl. «Cuant che o jeri plui zovin un element di agregazion al jere lâ in trasfierte a viodi l’Udin, po dopo o ai frecuentât un pôc il Fogolâr ma lis iniziativis inmaneadis no mi interessavin cuissà ce. Robis come gjite a schiâ». A ‘nd è cualchi difarence tai ultins agns: «Vint la famee in Friûl jo o viazi dispès in tren e o incuintri e o sint i discors di tancj furlans. Par me e je plui cussience rispiet a une volte, massime jenfri i zovins: tancj di plui a tifin Udin – par dî une robe stupide – o a fasin discors plui centrâts suntune sorte di “braure” furlane». E mancje però la agregazion. «Une volte rivâts in citât i furlans no si cjatin jenfri di lôr parcè che no sintin la dibisugne. A Milan si gjoldin la tante robe che e à di ufrî la citât, come divertiment e ancje come lavôr».
SARA_ Une des zovinis furlanis che a son a stâ a Milan e je Sara De Cecco di Glemone, 26 agns, studente al Politecnic. «Di furlans in citât e ae Universitât no a ‘nd ai cognossûts tancj. Almancul bande Udin. A son plui chei dal pordenonês». Ise cualchi ocasion di agregazion? «No mi pâr di sintî tant ator cheste esigjence, forsit di chescj timps si fasìn di plui i nestris fats. Jo par dî la veretât une volte o soi passade in sede dal Fogolâr ma o ai cjatât sierât. Dopo o ai pensât che no varès vût timp di stâi daûr ancje a chel e no ai insistût». Pensistu di restâ a vore a Milan? Cemût ti cjatistu? «Al sarà dificil cjatâ lavôr in Friûl viodût che o fâs la specializazion in inzegneristiche spaziâl. A Milan aromai mi soi usade a cjatâ dut dongje: negozis, concierts, iniziativis. No che no sedin in Friûl ma tu âs di fâ plui strade. E dopo cualchi volte la mentalitât cuant che o torni cjase mi samee un tic plui sierade di ca, ma probabilmentri al dipent di cui che ti capite di frecuentâ, come dapardut: il gno ambient achì al è chel universitari».
Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +