Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Il vueli dal Friûl

............

Nol somearès, ma ancje in Friûl o vin la nestre buine produzion di vueli: no si disarès propit ma il vueli dal Friûl al pues fâ concorince a chel de Toscane o dal meridion.
Come che al sucêt ancje in altris zonis dal nord-Italie, come par esempli sul lâc di Garde, in ciertis zonis de nestre regjon o rivìn a vê un clime cussì particolâr che ancje l’ulîf al rive a cressi ben e a produsi vueli une vore bon.
La zone di sigûr plui famose pe produzion di vueli e je che dal Cjars. Il vueli Tergeste al pues ancje svantâsi de cualifiche di “Dop”, ma no stin a dismenteâsi che ancje inte zone colinâr e pedemontane, par esempli inte zone dai cuei orientâi, tal cividalês e tal manzanês, a son presintis coltivazions di ulîf.
In regjon si puedin contâ 400 ha di ulîf: no son grancj numars, come par tancj altris prodots de agricolture furlane, ma si cjacare di produzions di altissime cualitât. O vin varietâts locâl (bianchera e carbona) e une DOP ricognossude, la Tergeste, e piçulis aziendis che a disvilupin chest gjenar di coltivazion. I produtôrs a son plui o mancul 800, di chescj almancul 45 a vendin in maniere direte in butilie, e o vin in regjon une desine di sfrantois che a lavorin dai 10 ai 15 cuintâi di olivis.
Al è di sigûr un svant par nô podê vê un prodot cussì particolâr e cussì bon. Ancje par chest l’assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino, al à decidût di pontâ ancje sul vueli: “La Regjon e Ersa si impegnin par podê deventâ un pont di riferiment pes produzions locâls di vueli. O vin tantis piçulis realtâts che a produzin vueli, o vin di cirî di fâ deventâ cheste coltivazion une opzion economiche, parcè che dome leant i nestris prodots al teritori o rivarìn a competi intal mercjât mondial. Nô no podìn fâ concorince cui numars, ma o podìn fâlu cu la cualitât. Al è par chest – al conclut l’assessôr – che in cheste edizion di Olio e Dintorni, organizade a Vuelis di Manzan, o vin decidût di concedi il Tipicamente friulano, propit inte otiche di promozion dai prodots leâts al teritori”.
Olio e dintorni, a Vuelis di Manzan, e je une des manifestazions plui impuartantis e cognossudis in Friûli pal vueli. E je a pene finide e e à vût un grant sucès, propit pe alte cualitât dai prodots che a son stâts presentâts intai doi dîs (dai 28 e ai 29 di Mai) di fieste.
Cinzia Collini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +