Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – L’avignî dal Friûl autonim al è tes mans dai Furlans

............

I moviments autonomistics in Friûl a cjalin prin di dut al passât, ae storie. Cence lâ plui indaûr, a àn ben presint il Stât patriarcjâl di Aquilee. Il patriarcje al viodeve dal guvier dal Stât. Cjalait lis “Constitutiones Patriae Forijuli”, vêr e propit monument al dirit furlan, promulgât dal Tresinte di Marquart di Randek.
Il patriarcje al jere assistût dal Parlament, chel plui antîc di Europe, là che a jerin rapresentâts ducj i rancs sociâi. La “Patrie dal Friûl” si à viodude ricognossude di Vignesie une autonomie relative; di fat, ancje se al jere stât riformat il dirit locâl, si conservavin varis istitûts medievâi.
Vuê nô o cjalìn soredut al presint: o cjalìn al federalisim. Di plui: nô o cjalìn ae autonomie speciâl o particolâr, che e je ricognossude a Regjons periferichis tant che la nestre, che a presentin problemis e esigjencis propriis, nassudis di resons storichis o gjeografichis o etnichis o linguistichis. Par chest, la lôr autonomie e je plui acentuade e, par cualchi materie tant che chê des minorancis linguistichis,
di risiervade competence.
CENTRALISIM TRIESTIN_ La Regjon e je stade concepide a Rome prin di dut – se no in maniere esclusive – in funzion di Triest che e bisugnave tignî ancorât ae Italie cuintri lis manovris jugoslavis. Il Friûl al è stât cussì ancjemò une volte sacrificât. Udin al è al centri di dute la Regjon. Cuintri ogni logjiche e cul motîf de italianitât di difindi, dut il podê al è stât colocât de citât destinade a capitâl: dal Consei regjonâl ae Zonte ai Assessorâts (mancul doi), e ancje dutis lis direzions dai uficis statâi. La veretât e je che cheste Regjon e je stade metude in pîts cun criteris centralistics, a imagjin e someance dai ministeris romans. L’aparât burocratic al passe aromai i trê mil dipendents. Triest, di no crodi, al è ancje capitâl di une Provincie, cun cinc piçui Comuns slovens brincâts sul Cjars. Ancjemò vuê, Triest al è une vore atîf tal domandâ intervents dal guvier.
Al jere cuintri il centralisim roman che e veve di nassi la riforme regjonâl. Risultât? Vuê o vin, di là di chel roman, il centralisim triestin.
I NESTRIS “PARIS”_ Nô o sin duncje la continuazion ideâl dai moviments autonomistics di Tessitori, di Schiavi, ma o sin un moviment di opinion, che no si trasformarà mai intun partît: alore si clame Comitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl. Che si è costituît intal Novembar dal 2005, al à assumût in curt une posizion di prin plan pes numerosis e buinis iniziativis promovudis, cjapant dentri rapresentancis istituzionâls, i partîts, lis fuarcis sociâls, la Glesie. E je nassude la Assemblee costituente dal Friûl, e je stade la difese e la valorizazion de lenghe furlane specie intes scuelis, la firme dal pat pe Universitât. Impegn particolâr e à domandât la promozion de Assemblee des Provinciis furlanis, pont fondamentâl dal program dal Comitât. Il fin di cheste Assemblee al è chel di unî lis fuarcis inte individuazion dai problemis concrets di interès comun, e di risolviju otignint i mieçs adats de Regjon: prin di ducj il miorament des arteriis za statâls e cumò regjonâls, di decenis in spiete, tant che la Pordenon-Udin-Gurize.
Il Comitât si dopre par che la Assemblee des Provinciis e jentri intun statût regjonâl che al varà di jessi miorât.
BATI I PUGNS_ L’avignî dal Friûl autonom al è intes mans dai furlans. Se i nestris rapresentants politics masse dispès a esitin a batisi cemût che si dêf, a poie di dirits precîs, e se il Friûl al è in posizion subordenade a pet di Triest, al covente che il nestri popul si fasi sintî di plui. “Salt, onest, lavoradôr” al reste un biel laut. Ma si sa che, cui timps che a corin, al cjate scolte dome che cui che al alce la vôs. Al displâs dîlu, ma al è cussì. Bisugne bati i pugns.
Gianfranco D’Aronco, president dal Comitât
pe autonomiis e il rilanç dal Friûl

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +