Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Il troi de memorie

............

O soi nassût fra lis monts e di piçul in sù o ai imparât lis regulis di chel che al cjamine su pe mont: mai fâ il pas plui lunc de gjambe, mai slontanâsi dal troi e, cuant che e je fumate, stâ fers li che si è.
Mi soi impensât di chestis normis scoltant il tam tam mediatic pai cent e cincuante agns de unitât di Italie e pensant a lis valanghis di peraulis che in cheste ocasion nus sumierzaran. Par chest, par no restâ soterât, mi tocje prin di dut fermâmi cun me e cjaminâ sul gno troi, chel che mi ven dât des memoriis de vite.
Un fat al è clâr: di piçul, tal paîs, no ai mai sintût a cjacarâ mâl de Austrie, che anzit la int e stimave il bielstâ e il mont culturâl di chel popul.
Te vuere dal 1915-1918 lis fameis dai nonos a finirin part in Sicilie e part in Toscane; un gno nono no savìn li che al è muart e li che al è stât sapulît.
Un gno cusin al à fate la vuere di Albanie e al è tornât segnât par dute la vite come la plui part dai soldâts che a jerin stâts mandâts in chei landris.
De vuere dal 1940 o ricuardi i bombardaments e o puarti cun me lis imagjins dal paîs distrut, ridusût a grandis busis di bombis e a grums di maceriis.
Dopo de vuere, gno fradi al varès cjapât la strade des Americhis e mê sûr chê de Svuizare. Gno pari, cuant che o jeri frut nus diseve: Lait un in Americhe, un in Afriche e un in Australie ma no stait a fermâsi culì».
Cheste e je la imagjin di Italie che jo o varès di celebrâ e no pensi di jessi stât il plui disfurtunât di ducj i furlans!
Pape Zuan Pauli II prime dal an sant dal 2000 al à cirût a mût so di salvâ la muse de glesie, domandant perdon di ducj i sbalios dai secui passâts.
Chestis a saressin lis celebrazions di fâ: une grande revision par rimediâ a delits cence fin e par cjapâ une strade gnove començant de cuistion etiche e dal federalisim. Al diseve Gandhi ai Inglês: Voaltris o vês sbaliât; al limit, o vin il dirit di sbaliâ ancje nô».
Nô furlans o sin stâts cjapâts dentri tal stât talian part tal 1866 e part tal 1918; duncje cumò no vin nissun motîf di fâ celebrazions e pal 2016 dut al è di viodi e di valutâ.
Al obietarà cualchidun che no si pues fermâsi a la memorie di une persone par sdrumâ la storie di un popul. O rispuint che cjalant ai disastros sucedûts, lis tragjediis dai ultins cent e cincuante agns a superin di grant lungje i beneficis di cheste Italie pastiçade.
Par chest e par tancj altris motîfs, jo no jes dal gno troi e no mi buti te fumate.
Te memorie dai patiments dal nestri popul, us invidi a fâ compagn.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +