Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – AI 32 DI MAI. Ise plui dificile la diagnosi o la cure?

............

Prime di lâ in pension, gno pari al faseve il miedi, e al lavorave un grum. Jessint furlan, naturalmentri, al lavore un grum ancje cumò che al è in pension, ma no sin chi a fevelâ di chel.
Lu ai simpri viodût strac ae fin de zornade, e no capivi masse ce fadie che e fos a fâ visitis e a prescrivi medisinis.  La veretât e je che jessi miedi, in Friûl, a vûl dî bataiâ, prime che cu lis malatiis, ancje cui malâts.
Prin di dut, bisugne tignî a ments cuâl che al è il passetimp preferît di ducj i furlans: fâ dut di bessôi. Prime di clamâ un eletricist, il furlan al prove a mateâ cui fîi; prime di clamâ un marangon, al prove a mateâ cu la see e cul martiel; prime di clamâ il zardinîr, al matee cul falcet. E cussì, naturalmentri, prime di clamâ il miedi il furlan al matee cun medisinis e jerbis fin che no si rint cont che al à propite bisugne dal dotôr. E cun dut chel mateâ cun fîi, seis, martiei e falcets, al è clâr che il dotôr al covente avonde dispès.
Dut câs, e je une seconde carateristiche dai furlans che e fâs deventâ dificil il mistîr di miedi: no si lamentin mai di nuie. Duncje, ancje par chel, a van dal miedi cuant che la malatie e je bielzà lade indevant, e cuant che a rivin tal ambulatori no facilitin lis robis.
Provait a imagjinâ: «Alore, siorute, i fasial mâl se o frachi chi?»
«Ma no, no: no pues lamentâmi.»
«E chi?»
«No, che nol stedi a disturbâsi, dotôr, nol va tant mâl».
O capirês ancje voaltris che fâ une diagnosi al devente dificil come lâ al stadi a Udin cence cjapâ la ploie.
Cence fevelâ di trop sparagnins che a son:
«Siôr, che mi disi Trentetrê»
«Trenteun vadial ben istès?»
Dut câs, un bon dotôr al è usât a chestis robis e al rive distès a fâ la sô prescrizion pe cure. Ma al è propite in chel moment che e scomence la part plui dificile di dutis: fâsi scoltâ.
Si, parcè che la robe plui strambe, tal rapuart di un furlan cul so miedi, e je chê: la ribelion. Propite cussì: il furlan, cussì usât a ubidî ae leç e ae autoritât, improvisementri, devant dal miedi si ribele e al decît di no lâ daûr dai siei conseis.
Al è scuasit matematic, al sucêt tal novante par cent des malatiis. O almancul in dutis chês che, par vuarî, e covente «une setemane di ripôs assolût».
BETE DI SPERE

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +