Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – AUSTRIE. Gnûfs sucès pe drete populiste di strache

............

La Viene par solit rosse e piert colôr, e si colore simpri plui cul blu de drete nazionâl-popolâr di Strache, che tignint cont dai ultins sucès si cjate sul troi fat agns indaûr di Haider. Anzit: il partît blu al domande cumò di partecipâ al futûr guvier.
I sociâldemocratics di Michael Haeupl, sindic dal 1994, a àn ricevût il 44,5 par cent (-4,5 par cent) dai vôts, pierdint la maiorance assolude; il partît nazionâl de Libertât Fpoe di Heinz-Christian Strache al è invezit montât sù al 26,2 par cent vuadagnant l’11,4 par cent a pet dal esit dal 2005. I conservadôrs dal Oevp, partît al guvier cu la Spoe, al è lât di rive jù cuntun mancul 4,9 par cent tocjant il 13,8.
Lavorant a Viene o ai vût la oportunitât di gjoldi ogni dì dai poster de campagne eletorâl. Ducj i cuatri partîts Spoe, Oevp, Verts e Fpoe a son stâts une vore presints: i plui visibii a jerin chei de Fpoe, simpri cul leader Strache zovin, moderni e cu la bocje di ridi, fotografât cu la int semplice o cuntun rapresentant des fuarcis dal ordin e simpri cun messaçs curts e clârs: par esempli, Weil ICH an EUCH glaube (vâl a dî: Parcè che JO o crôt in VOALTRIS).
Secont il segretari gjenerâl Kickl, il slogan principâl dal partît al puarte une strente relazion tra il leader Strache e i vienês, mostrantlu tant che il leader che al difint il so popul. Il so sproc plui discutût al è stât a pro de sigurece e de difese de «vere Viene» cuintri la islamizazion: Mehr Mut für unser ‘Wiener Blut’. Und: Zu viel Fremdes tut niemandem gut. Voltât al devente: Coragjo pal nestri «sanc vienês». E: Masse element forest nol fâs ben a dinissun.
La recipe di Strache e à cjatât spazi tai cuartîrs cuntune alte imigrazion: il so grant sucès al è che Strache al è cussì rivât a pâr cul massim risultât dal partît Fpoe sot Haider. In struc si pues dî che o vin ancje a Viene, come tal resint sucès dai popoliscj tes elezions te Stirie «rosse», une tindince che si cjate ancje in Svuizare e in Gjermanie e che e puarte viers sieltis politichis une vore claris tal timp de crisi economiche.
Ianez Erat

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +