Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Al torne il Festival de cjançon furlane

............

Si cjante un furlan popolâr, come chel che si cjacare di une bande a chê altre da la Patrie. Chel di Cormons e chel da la Cjargne. E si fevele di amôr, di fats ispirâts ae croniche, di integrazion. E je in vore la edizion 2010 dal «Festival da la cjançon furlane»: dai 49 tocs rivâts a la organizazion, a son stâts sielts 19 (chei scrits te tabele). I artiscj in gare a son impegnâts tra laboratoris formatîfs e cors di tecniche vocâl parcè che dome i plui brâfs a rivaran a la serade finâl, ai 2 di Otubar, dulà che si cognossarà il vincidôr.
Il Festival, nassût tal 1959 a Pradaman par cure de «Scuele libare furlane» e gracie a la volontât di esperts da la lenghe e da lis tradizions furlanis come Domenico Zanier e Tarcisio Todaro, al à vivût moments di popolaritât e agns di cidinôr. Come che si pues lei sul sît uficiâl dal festival (www.festivaldellacanzonefriulana.it), lis ultimis dôs edizions, tignudis li dal palasport Carnera di Udin, a son datadis 1980 e 1986.
Chest an si torne, duncje, a dâ flât a la vôs furlane, sot la organizazion dal comun di Pradaman in colaborazion cu la Aster Noi Cultura, l’Arlef, la Regjon e la Provincie. I plui grancj artiscj dal panorame musicâl a àn partecipât a lis selezions. «Plui di cualchi non famôs al è stât scartât – al spieghe il mestri Valter Sivilotti, diretôr artistic – ma dut câs in gare a son cjantants come Maieron, Burtone, Giavitto e Driussi». Ma cui sono i «grancj» scartâts? La curiositât e vignarès a ducj. No si san, o miôr, no si puedin savê. La organizazion e l’ufici stampe, interpelâts da «La Patrie dal Friûl», no àn fat vê la liste dai 49 autôrs che a àn mandât il cd par concori al festival.
Fevelìn alore di chei che a àn passât il prin scjalin. A son ancje tancj zovins, come Giulia Daici di Dartigne, Elsa Martin (che chest an e à partecipât a lis selezions di Sanremo Nuova Generazione cuntune cjançon propit par furlan) e Lodovica Comello, di S. Denêl, che a 19 agns e pues dî za di sedi stade la protagoniste dal musical «Il mondo di Patty», in tour par ducj i teatris di Italie. «Tal nestri concors e vinç la cjançon no il cjantant e la interpretazion – al va indevant Sivilotti –, il nestri obietîf al è chel di promovi la marilenghe, cence prejudizis o palets. Par cualchidun e je la prime cjançon par furlan e o soi content parcè che e à vint la marilenghe vere, chê tabaiade e vivude, e no chê didatiche e ricercjade».
Cuai sono i temis dai tocs? «I solits, dal amôr ai sintiments – al conte il diretôr artistic – cualchidun al à tocjât chel da la integrazion tra diviersis razis, altris a àn cjapât il vie partint di un fat che al è sucedût pardabon di recent». E il furlan come lenghe di difindi? E il furlan par contâ i furlans e la lôr tiere? Almancul di sorpresis dal ultin minût, no sintarìn cjançons in gare impegnadis in chest sens.
La serade finâl e je in program ai 2 di Otubar, al teatri «Giovanni da Udine». I finaliscj a saran compagnâts de orchestre sinfoniche dal F-VJ intune serade vierte a ducj.
Valentina Pagani

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +