Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – INTERNAZIONÂL. Madrid cuintri de Catalogne

............

La sentence dal tribunâl costituzionâl spagnûl sul gnûf Statût di autonomie de Catalogne dade fûr ai 28 di Jugn e à mostrât a clâr che intal stât spagnûl lis stradis par un aument reâl dal nivel di autoguvier des diviersis comunitâts nazionâls a son dutis sieradis.
La decision dai judiçs, che e je rivade dopo cuatri agns che il test al veve passât l’esam dal Parlament catalan, di chel spagnûl e di un referendum popolâr, e à declarât incostituzionâi 14 ponts dal Statût e a ‘nd à riviodûts al ribàs altris 27. Tra i ponts boçâts o cjatìn diviers dai passaçs di fonde dal gnûf Statût tant che l’ûs preferenziâl dal catalan inte aministrazion publiche, il decentrament dal podê judiziari in Catalogne e la pussibilitât di vê cierts spazis di autonomie finanziarie.
Il sens de sentence al è clâr: intal stât spagnûl e esist dome une nazion e ducj chei altris a àn di adatâsi. I judiçs, di fat, a àn sclarît che «par nazion si pues intindi une realtât culturâl, storiche, linguistiche e fintremai religjose», ma ce che ur interesse «e je dome la nazion in sens juridic – costituzionâl e di chest pont di viste la Costituzion e ricognòs dome la nazion spagnole».
Cun di plui, pal tribunâl costituzionâl la lenghe catalane no pues vê un caratar di preference dal moment che intun sisteme di couficialitât lis lenghis a àn di jessi sul stes nivel. Un principi che però al vâl dome par limitâ lis lenghis propriis des comunitâts autonomis, dal moment che i stes judiçs a ricuardin che ducj a àn il dirit di doprâ la lenghe che a àn miôr intes relazions cu lis autoritâts locâls, ma che cognossi il castilian al è l’unic oblic fissât de Costituzion.
La sentence e à fat cressin inmò di plui il marum dai catalans che ai 10 di Lui a àn jemplât lis stradis di Barcelone par protestâ. Ae manifestazion, clamade adun dal Òmnium Cultural, a àn rispuindût passe un milion di personis (lei chi dongje il coment di Sandri Carrozzo, ndr). A poiâ cheste proteste a son stâts però ancje i catalans ator pal mont e chês altris nazionalitâts minorizadis sei dentri (lei l’articul su la manifestazion a Donostia, ndr) che fûr dal stât spagnûl (il Plaid Cymru galês al à fintremai presentât une mozion in proposit intal Parlament britanic, ndr).
La decision dai judiçs e à metût in dificoltât i socialiscj catalans che, par altri, a viodin a clopâ simpri di plui la aleance di guvier cun ERC e ICV-EUiA. Cun di fat, se ducj i partîts catalans a àn cjapât la sentence cu la bocje garbe, ognidun al somee proponi une rispueste divierse. Tra la int, invezit, e cres la sensazion che, sierade la strade de riforme statutarie, la uniche soluzion che e reste su la taule e sedi chê de indipendence.

Miârs di bascs in place al flanc dai catalans_ Ai 10 di Lui no si à manifestât dome a Barcelone, ma ancje a Donostia. Cun di fat, passe dîs mil personis a àn rispuindût al apel fat indenant di Eusko Alkartasuna, Alternatiba e de çampe indipendentiste basche. A vierzi la manifestazion al jere un strisson cu la scrite «Nazioa gara. Autodeterminazioa», ven a dî «O sin une nazion. Autodeterminazion». La sentence dal tribunâl costituzionâl e à sburtât ancje i bascs a rivendicâ il dirit di decidi di bessôi il lôr avignî e a domandâ che a puedin fâlu ancje i catalans. Cheste solidarietât e je stade marcade ancje de delegazion basche che e à partecipât ae manifestazion di Barcelone.
Carli Pup

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +