Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. Si cambie musiche?

............

Fat il funerâl ai 28 di Setembar dal 2009, cuant che i socis a àn deliberât di metile in licuidazion, cul vôt contrari dal comun di Udin, si è ancjemò in spiete di viodi a nassi la gnove realtât che e varà di sostituî e di dâ prosecuzion ae Orchestre sinfoniche dal Friûl-Vignesie Julie.
E jere stade fondade dal 2000, de Regjon, des provinciis di Udin, Gurize e Pordenon, dutun cul comun dal cjâf lûc dal Friûl, e sostignude dal ministeri dai Bens culturâi. L’obietîf al jere di valorizâ il patrimoni artistic e musicâl de regjon e di dâ une prospetive di stabilitât ai professioniscj de musiche di chenti.
L’an passât, però, la decision de Regjon di sospendi la ativitât, par meti in pîts une Fondazion musicâl Friûl-Vignesie Julie, dulà tirâ dentri ancje altris sogjets e tra chescj plui privâts e esperts di setôr. Cun di plui, une realtât che e vebi di valorizâ i talents zovins che a saltin fûr dai Conservatoris.
Intindiments par altri condividûts ancje dai musiciscj che a lavoravin cu la Sinfoniche, che a vevin scomençât a sburtâ par une lôr stabilizazion, e che a podevin jessi otignûts ancje cu la realtât che e esisteve.
La Regjon, però, e je lade indevant pe sô strade, continuant a sotliniâ l’intindiment di rivâ a une Fondazion. Sul imprin e veve di nassi a Zenâr di chest an, po te Vierte, ma fintremai cumò nuie di fâ. Che anzit, dai vecjos socis, si son clamâts fûr lis Provinciis di Triest e di Gurize. Par chest an, la Regjon e à a pene stanziât 900 mil euros, finanziant la Fondazion Bon di Colugne par une «Orchestra Mitteleuropea» che e varès di dâ lavôr ai 40 musiciscj de Sinfoniche.
La Provincie di Udin, te ultime variazion dal Belanç, è a proviodût 30 mil euros in cont de Fondazion e il Statût dal organisim al è ancje su la taule dal Comun di Udin, che par cumò no lu à ancjemò tirât fûr par une discussion gjenerâl. No par che nol sei de bande de orchestre, ma par vie che »nus pâr une operazion un grum problematiche», al à spiegât il sindic Furio Honsell subit dopo il 2 di Jugn, cuant che i ex orchestrâi si son tornâts a meti dongje par regalâ ae citât un conciert sot de Loze in ocasion de fieste de Republiche. Une esibizion par tornâ a tirâ la atenzion sul probleme, che pal moment nol à ancjemò cjapade la strade di une soluzion in curt, definitive e che e puedi garantî lavôr sigûr ai musiciscj che a àn maduride une esperience di dîs agns di musiche insieme.
Plusôrs esponents politics, soredut de oposizion, si son mots par stâi dongje ai orchestrâi ma, come che al à dit di resint il conseîr dai Citadins Piero Colussi, «al reste il displasê par une sielte, chê di disfâ la Sinfoniche, che si sta mostrant inutile e pericolose pal doman di cheste impuartante istituzion musicâl».
(Antonella Lanfrit)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +