Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Dizionari superstar

............

A son 23 mil – come i lemis che al conten – lis resons par jessi contents de jessude dal inzornament, simpri plui complet, dal Grant Dizionari Bilengâl Talian-Furlan che il Centri Friûl Lenghe 2000 al à dât fûr daspò nûf agns di fadiis che i furlans di vuê e di doman no dismentearan. La operazion e je pardabon imponente e il risultât par sigûr storic, no tant pe evoluzion de lenghe furlane – che e je bielzà ricognossude tal numar straordenari di peraulis e di espressions (14 mil frasis idiomatichis) regjistradis intal Dizionari – ma soredut pai disvilups che e podarà dâ intal avignì. Di fat e da, a ducj e une volte par dutis, un repertori concret dai tiermins plui diferents che a puedin sei doprâts in ducj i cantins de vite sociâl, de scuele ae publiche aministrazion, de comunicazion ae sience.
Al è chest il plui grant contribût che salacor i vignarà ae marilenghe di un lavôr penç e complès, dulà che a colaborâ al è stât un piçul esercit di 31 lessicolics che a son lâts indevant par agns a ingrumâ – peraule su peraule – chest tesaur: un patrimoni che nol cjape la vieste di un volum sglonf di pagjinis e di pês, ma di un cd-rom picinin picinin, che al lavore (graziis ae compatibilitât studiade di pueste dai tecnics dal Centri) su ducj i sistemis operatîfs plui doprâts, Windows, Mac o Linux.
I timps dal Pirona a son passâts e la gnove grafie uficiâl che la Regjon e à stabilît par leç cumò e à un mieç par rivâ sui computers di ducj chei che le doprin. A dâ il bon acet a chest impuartant imprest che si lu doprarà dal sigûr par une vore di agns tal futûr, a jerin – intal gnûf auditorium de Regjon a Udin, in vie Sabbadini – une sdrume di furlans che a spietavin cheste novitât. Un grum di int che e à cjapât di sorprese ancje Roberto Molinaro, assessôr regjonâl ae culture, stranît de vision di centenârs di lôr che a jessin di cjase par vignî a viodi ce? Un vocabolari: il vocabolari di une lenghe che e je daûr a risurî e che e à ancjemò di jessi judade in chest moment, par mudâsi di lenghe in vie di estinzion a lenghe fuarte de gnove Europe dai popui.
Par chest, daûr dal Grant Dizionari al è cetant di plui di ce che si viôt. E je la aleance di un grum di istituzions e di associazions che a lavorin tal cidinôr dì par dì par fâ tornâ a nassi la culture e la lenghe di un popul. La Universitât, la Regjon cu la Arlef (Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane), la Cooperative di Informazion Furlane, la Societât Filologjiche, la cooperative Serling: i protagoniscj di un grant sucès che cumò ur tocje ai furlans – doprantlu – di ricognossi.
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +