Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La mîl di Nicole, e la sfide dolce di restâ a Zui

Marta Vezzi

A Zui, inte antighe citât romane di Iulium Carnicum, o cjatìn un prodot che ancje i romans a dopravin cetant inte lôr alimentazion, ven a stâi la mîl.
◆ “La mê e je une aziende piçule – e conte Nicole Paolini, zovine di 33 agns cun cirche 60/70 boçs. O soi partide tal 2020, l’an dal Covid, cjolint dôi boçs e o ai tacât a passionâmi di chest mont, ma mi son simpri plasûts i animâi. Jo o fasevi dut altri, o soi perît informatic e o jeri impleade intune dite a Udin; par dîle dute no vevi propit un bon rapuart cul gno datôr di lavôr. Dopo o soi restade incinte e o ai decidût di stâ a cjase e cussì mi soi dedicade ancje aes âfs. Tal 2022 o ai comprât 20 scuams di un siôr di Paulâr, e o soi lade indevant. O ai fat tancj cors e planc plancut o ai cognossût chest mont. O ai ancje la fortune di vê coleghis (cussì o clami chei altris apicultôrs) che mi scoltin e cun lôr mi pues confrontâ e mi dan une man cuant che mi cjati in dificoltât.
◆ O ai un pôcs di boçs a Zui e altris a Cjavaç; o stoi cirint altris postazions par vê plui varietâts di mîl. In particolâr o stoi studiant cemût fâ mîl di flôr di mont, che al è un grum cirût e paiât ben.
◆ Ma lis anadis di chescj ultins timps no son des miôr e o stoi cirint, dongje de mîl, di integrâ ancje altris prodots come la pape reâl. O stoi pensant ancje di studiâ la produzion dal idromêl, dut chest parcè che la produzion de mîl e je daûr lâ lant al mancul. Al è clâr che dome cu la produzion di mîl no tu vivis.
◆ L’an passât la Regjon e à dât un contribût par judâ i apicultôrs, ma jo no soi rientrade e cussì o ai vût une pierdite di cirche 4.200 euros.
◆ Intal Jugn dal 2024 a Cjavaç mi à fat visite l’ors, che mi à fat un grum di dams. E je stade une stagjon un pôc cussì, ma il savôr de mîl, ancje se e je stade pocje chê che o soi rivade a fâ, al è stât plui bon di chel produsût achì a Zui, parcè che là jù al è un grum di puçâr che al sa di “te al pierçul”. Invezit chel di Cjavaç al veve tant rôl e cjastinâr e dut un altri gust. La mê mîl e je dute di mil rosis parcè che par produsi chel di une sole cualitât (monoflora) al tocje movi dispès i boçs di un puest a chel altri, ma no je mê intenzion fâ nomadisim.
◆ L’an passât al è stât dûr: O ai viodût che lis feminis lis copavin i avons, che a son i prins a jessi fats fûr in timps di miserie nere; par solit a vegnin eliminâts sul scomençâ dal Autun cuant che no coventin plui.”


◆ Il Salet al è il prin lûc di Zui indulà che Nicole e à metût lis âfs. In chescj dîs e je un pôc cjapade parcè che e je daûr a trasferî il so laboratori di Zui inte cjase indulà che e stave sô none.
◆ “Cul gno sisteme – e va indevant Nicole – no pues vê une buteghe, e no pues lâ sui marcjâts; il gno obietîf al è che di cuvierzi la domande dai clients che a son ducj de zone. O fâs lis consegnis a domicili, ma o ai ancje une casselute fûr di cjase in Vie Marco Aurelio 19, dulà che un al cjate il gno prodot che al pues cjoli di bessôl lassant i bêçs inte musine. O furnìs ancje cualchi buteghe. Par me al è impuartant garantî al client il massim da trasparence e de cualitât. Cu la mê pocje esperience o ai capît che al baste un nuie par ruvinâ il prodot.”
◆ Nicole e je lade a fâ cognossi chest mont in cualchi scuele materne dal paîs e e à tal cjâf di disvilupâ altris progjets di chest gjenar par cjapâ dentri ancje i fruts plui grancj.
Par cualsisedi curiositât, si pues stâ daûr ae pagjine Facebook e/o Instagram ‘Il Salet Apicoltura’. ❚

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +