Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Sabide sante pal gno popul

............

La zornade si slungje, il soreli al sclipìs, si svicine la vierte dute lûs e colôrs e inte vierte la primevere de glesie: la solenitât de Pasche cul so misteri di muart e di resurezion.
Chest an il sacri tridui di Pasche e la fieste de Patrie a van a bracet; di fat ai 3 di Avrîl al cole di sabide sante. Al è vêr che lis celebrazions pal Friûl a vignaran metudis te setemane daspò, ma al reste ancje vêr che inte sabide sante di chest an il nestri pinsîr al larà a la tiere dai paris; parcè che, cemût no peâ l’aniversari de Patrie a la sabide sante e la liturgjie a la passion dal gno popul?
Sabide sante: zornade dal grant cidin, li che lis cjampanis a vegnivin peadis, li che lis glesiis no àn ni tovais, ni cjandelis, ni rosis e nancje liturgjie, li che no si tocje tiere, li che dut tâs e dut polse! Di fat, te sepulture di Crist ancje il soreli al pierdè la sô lûs e il popul si cjatà cence pastôr. Come il Friûl. A disin che la nestre int e començà a blestemâ di plui inte vuere dal 15-18. I Furlans si domandavin: Nus aial bandonâts nestri Signôr?
No je stade ni la prime ni la ultime des sabidis santis de mê tiere.
Al è propit destin che cheste zornade nus compagni. Ancje la mari glesie di Aquilee cul grant mosaic di Gjone glotût e tornât a butâ fûr dal pes, nus ricuarde la sabide sante di secul in secul, di gjenerazion in gjenerazion. In Gjone glotût dal pes al è Crist glotût de muart e in Crist glotût a son ducj i nocents, dutis lis minorancis dal mont fruçadis tra i dincj de barbarie umane.
No esist dome la Shoah, a esistin ancje il San Salvadôr, il Guatemala, la Afriche, il Tibet e tancj altris popui perseguitâts, sfinîts e sterminâts. Tra chei, se o studiìn i fats, o sin ancje nô.
E conte une storie dai Chassidim che un rabin i disè a un ebreu: “Mi vuelistu ben?”. E chel i rispuindè: “Sì, jo ti vûl ben”. Il rabin i domandà di gnûf: “Sâstu cuâl che al è il gno dolôr?”. “E cemût fasio a savê cual che al è il to dolôr”, al rispuindè chel altri.
“Alore, – al concludè il rabin – nol è vêr che tu mi vuelis ben.
No tu puedis volêmi ben se no tu cognossis il gno dolôr”.
E il dolôr dal Friûl al è te sô anime che e ven sassinade.
Benedete sabide sante, metude tra il lâ amont dal vinars sant e lis primis lûs dal crichedì di Pasche! Tu tu nus palesis la angunie interiôr dal nestri popul ma ancje la sperance de resurezion; intal mît, intal segnâl di Gjone, tra lis tribulazions, tu nus compagnis.
Cumò, ai 24 di Març a son trente agns che bons. Oscar Romero al è stât copât. Lui, simbul e martar dai popui tibiâts de Americhe centrâl, al scriveve: “La mê vite no mi parten; e je de mê int”. E al zontave: “Ancje se mi copais, o resurissarai tal gno popul”.
Buine Pasche e buine fieste de Patrie te resurezion dal Signôr, tal avignî dal Friûl.
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +