Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS. 8 – CUINTRISTORIE DAL FRIÛL La albe de nestre Patrie

............

Il parlament
L’ordenament politic dal Friûl tra il Dusinte e il Tresinte al cuistà une sô forme, che e serf di maravee ai storics nostrans (e a chei talians, chês raris voltis che ur capite di interessâsi des nestris facendis). Ma se a vessin la complasence di slungjâ une voglade su la storie dai Stâts feudâi de Gjermanie, vadì che lis lôr maraveis si sfantaressin. Al è naturâl che in trê secui di guvier dai patriarcjis todescs, la nestre “Patrie dal Friûl” – juste in chê volte e scomençà a clamâsi cussì – e vebi cjapât il stamp di un principât gjermanic.
Lis dôs istituzions plui diferentis dai ordenaments talians, sot il guvier dai patriarcjis, a forin lis Comunitâts e il Parlament.
Lis Comunitâts dal Friûl no àn nuie ce fâ cui Comuns de Lombardie, dal Venit, de Toscane, ni par vie di cemût che a son nassudis, ni par vie di cemût che si guviernavin. No si formarin di bessolis a dispiet dal patriarcje lôr princip, no forin, par lôr nature, in contrast cu la sô autoritât, no cirivin mai di vê une indipendence cussì largje come i Comuns talians. Nol jere nancje pussibil che l’ordenament comunâl talian, a forme republicane, si implantàs chenti, indulà che i paîs plui grues, come Cividât, Glemone, S. Vît o Sacîl, a podevin vê, rive e no rive, trê mil animis. A forin i patriarcjis stes a dâur un ordenament comunâl sul finî dal secul XII; e chest ordenament al fo di chê sorte stesse di diviersis citâts da la alte Gjermanie. A vevin i lôr conseis, a fasevin lis lôr leçs e i lôr statûts, a sielzevin i procuradôrs, i massârs, i cjamerârs e i funzionaris, a ministravin la justizie sui lôr sogjets; ma lis cuistions plui impuartantis e di interès gjenerâl no lis tratavin di bessolis, lis tratavin mediant dai lôr deputâts tal Parlament de Patrie; e in ognidune al jere un rapresentant dal patriarcje.
Ancje il Parlament al jere formât sul stamp des assembleis feudâls de Gjermanie. No si pues dî cun precision cuant che al scomençà a funzionâ, ni cemût che al funzionave tal prin. In Italie no si cjate nissun esempli di cheste fate. Facilmentri i patriarcjis, ancjemò tal XI secul, a varan tacât a clamâ dongje i lôr feudataris, ogni volte che al jere par aiar alc di grues, par sintî la lôr impinion e par intindisi sul cont de “taie” feudâl (che al ven a jessi sul numar dai soldâts e dai cjavai che a podevin mandâ tal esercit patriarcjâl) e su la division dai contribûts in monede, che a vignivin a coventâ in câs di vueris o di altris cjossis impuartantis. Si tratave di une assemblee consultive (1), duncje, come che a ‘ndi jere altris di là des monts e come che al jere, in chê volte, ancje il Parlament inglês. Cu la formazion des Comunitâts, ancje i deputâts di chestis a jentrarin a fâ part dal Parlament; e alore la assemblee e cuistà un andament plui regolâr e une plui alte impuartance sul guvier de “Patrie”. No veve ancjemò un sît stabil pes adunancis, ni une regule pes convocazions: il patriarcje le clamave adun ogni volte che al veve dibisugne di intindisi. Ma il Parlament, un pôc a la volte, al deventà ancje un tribunâl che al tratave lis causis tra il patriarcje e i siei feudataris ministeriâi, lis ribelions, e i delits cuintri la pâs dal Stât; al tratave in apel lis sentencis de curie patriarcjâl in materie di dirits feudâi e, in tierce istance, lis sentencis dai podestâts, gastalts o judiçs des Comunitâts: fintremai che la autoritât dal Parlament e rivà su dutis lis cjossis che a dipendin dal podê statâl: tassis, milizie, difese, fortificazions, prestazions di ogni fate; fin a controlâ il stes patriarcje e meti adun un vêr codiç di leçs pe Patrie – lis Costituzions de Patrie dal Friûl – a tratâ cun princips e Stâts forescj,cence nancje dipendi dal patriarcje. Par fâle curte, il Friûl, tal secul XIV al rivà a vê un guvier pôc o trop costituzionâl, come che e rivà a vêlu la Inghiltere cu la Magna Charta Libertatum. In nissun sît di dute la Italie nol esisteve, in chei timps, un Stât grant come il Friûl, che al ves vût un guvier di cheste fate.
I Patriarcjis talians
Dopo muart Pertolt di Andechs, il Stât furlan al colà tes mans di patriarcjis talians, che lu governarin par otante agns seguitîfs: 1252 – 1332. Chescj a forin : Grivôr di Montlungje di Ferentin, Raimont de Tor di Milan, Pieri Gjere di Ferentin, Otobon dai Rovârs di Plasence, Gaston e Paian de Tor di Milan.
A forin timps turbits e tribulâts pai nestris paîs e pai stâts confinants de Italie e de Gjermanie; e nol è pussibil fâsi un judizi positîf e une stime sigure sul cont da la opare di chescj patriarcjis. Ma, fossie o no fossie colpe lôr, il Stât patriarcjâl che fintremai in chê volte, magari tra confusions e balfueriis di ogni fate, al jere lât slargjantsi e saldantsi, cun chescj governants al scomençà a discjadè, a sfaldâsi e a strenzisi. La politiche ghibeline dai patriarcjis todescs, vuadagnant il favôr dai imperadôrs, e zovà pratichementri al Friûl, che al cresseve di bot ogni an, di teritori e di concessions. La politiche papaline dai talians i fasè pierdi chest favôr, cence nissun vantaç de bande dai Vuelfs. Cun di plui che i talians, massime i doi Torians, Raimont e Paian, a doprarin lis fuarcis e lis risorsis dal Friûl par judâ i interès de lôr famee in Lombardie, tes sôs vueris cuintri i Visconts. La Curie papâl di Rome e di Avignon, sore de nomine che ur deve, ur domandave une sume cussì gruesse che no rivavin mai adore di paiâle: e alore ur mandave filipichis e sospensions. Cussì, tra lis spesis militârs pai interès de lôr cjasade, i “servizis” di paiâ ae Curie e i onoraris ai lôr vicjaris, cjapitanis gjenerâi e altris lôr dipendents, a scugnivin ogni altre dì meti sù tassis ai lôr ministeriâi e al popul, e instès no vevin mai avonde bêçs. Par tignîsi sù, cuintri il partît imperiâl che al veve simpri i siei fedêi tra la nobiltât furlane, chescj patriarcjis a menavin daûrsi un grum di gramulis dai lôr paîs e ur metevin in man incarichis e uficis tant di glesie che di guvier, causant une vere invasion ce di bassarûi ce di lombarts, in Friûl. E cheste no fo la ultime cause des ribelions e des leghis de nobiltât cui nemîs dai patriarcjis.
Al scomençà Grivôr di Montlungje a menâ o clamâ chenti une schirie di meridionâi de Campanie; al consegnà in apalt doganis e tassis a Toscans, par tirâ fûr carantans; al spalancà lis puartis de regjon ai talians par fâ un cuintripês ai todescs che si jerin, di un pieç in ca, implantâts chenti; al leà la Furlanie ai interès dal partît papalin da la alte Italie; e tal so testament al lassà dibot dute la sô robe ai amîs meridionâi. Raimont de Tor, cu la sô ande di ditatôr al decretave di mudâ di puest un paison come Glemone e di metii non “Milanraimont”, ma in pratiche, come vescul no ‘ndi cumbinà une di drete, e come princip al imbastì une falope parsore chê altre: al implenà il Friûl di cusins e di nevôts, al cedè Vençon a Mainart di Carinzie, al judà Gherart di Cjamin che al veve nome gole di fâsi paron dal Friûl e al menà i Furlans a fâsi sbudielâ dai Visconts par tornâ a meti in pîts la sô famee a Milan. Pieri Gjere par mieç di so nevôt Nicolau al cedè Sacîl a Gherart di Cjamin – Siôr di Trevîs dal 1283 al 1307 – (il “buon Gherardo” dissal Dante!) e nol rivà adore di fâ di piês par vie che al murì dopo doi agns di guvier. Otobon dai Rovârs al fo un leon: cuant che Indrì di Gurize e Rizart di Cjamin (il fi di Gherart) a devastarin il Friûl, lui al scjampà di scuindon; al lassà che Vignesie i puartàs vie i dirits su lis citâts da la Istrie e che Rizart al deventàs so cjapitani gjenerâl; e ancje come diplomatic, tal cirî di convinci chei di Bressie a vierzi lis puartis al imperadôr Indrì VII, al fasè une ficjace cence costrut. Gaston de Tor al colà di cjaval e al murì pe strade, biel vignint in Friûl: ma al jere bielzà rivât adore a nomenâ so vicjari il fradi Rinalt. Paian de Tor, nevôt di Raimont e barbe di Gaston, al seguità l’esempli dal stes Raimont, menant i Furlans a batisi cuintri i Visconts, intant che i todescs a devastavin il Friûl restât cence difese (1324): e il timp che lui al governà culì, al fo salacor il plui braurôs dal patriarcjât, pes disconcuardiis e pes vueris che a faserin tribulâ paîs e vilis in dute la Furlanie.
Nol covente dî che il merit di vê intalianade la regjon, pai nestris storics, al va parsore di ducj i malans causâts di chescj patriarcjis.
pre Josef Marchet e pre Checo Placerean

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +