Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. Il vivi intun paîs di mont

............

Un pugn di cjasis sparniçadis ca e là intai blecs di tiere subit sot des monts, ator ator dome crets che cu la lôr maestositât a somein i vêrs vuardians dai paisuts de Cjargne. Un soreli che al rive juste a scjaldâ la anime de int che e vîf achì intal ream dal cidin, de pâs, de trancuilitât, dutune cu la nature. La Crete Serniate e ponte viers il cîl i siei crets infogâts di soreli, la Tersadie di schene e mostre il so cjapiel blanc, la valade e slargje i siei braçs: une cartuline che e pas il voli e che ti gjave il flât… ma il vivi intun paîs di mont nol è dome chest.
Al vûl dî ancje fâ i conts ogni dì cun tancj problemis: dispès i paisuts no son servîts di mieçs publics e al tocje vê un mieç propi par podê movisi. No son plui buteghis di alimentârs, e cussì ancje par cjoli il pan si scuen “lâ a val”; tocje sbassâsi ancje pal miedi e pes midisinis, pe pueste e pe scuele. No ‘nd è plui ostariis e cjatâsi al divente plui dificil; la viabilitât no je des miôr, lis stradis a son spes malsestadis, strentis, plenis di curvis e un grum pericolosis. Lis aministrazions comunâls no àn simpri la atenzion juste par chestis piçulis frazions: a mantegnin un rapuart dispès distacât, tindint a meti in vore une politiche di centralizazion dai servizis. Ancje la tant nomenade gnove tecnologjie “internet” e stente a rivâ in chestis piçulis realtâts indulà che e sarès un grum util par judâ comunicazions e contats cul rest dal mont. E la liste e podarès slungjâsi…
“A Rualp e Val – e conte Irene insieme a altre int – o sin sù par jù un centenâr di personis. Al è il Comitât frazionâl che al cîr di mantignî vîf il paîs cun diviersis iniziativis vie pal an (Carnevâl, la Femenute, la Fieste dai cjarsons, fiestis religjosis…). Un pont di riferiment al è il centri sociâl pensât e volût di pre Toni Beline; un mês fa propit achì al è stât screât il “Cral” indulà che i zovins  si cjatin insieme ogni fin di setemane. La aministrazion Comunâl no rive simpri a jessi presint: tu âs pês dome se tu âs un conseîr de frazion. Almancul pai fruts che a van tal asîl e te scuele elementâr o medie – e va indenant Irene – si pues fâ cont sul traspuart comunâl, ma cuant che a van aes superiôrs a scuegnin jevâ adore e lâ, la plui part des voltis, a pît fin a Rosa dei Venti, a 3 Km di achì, indulà che al rive il mieç public. No ‘nd è plui ostariis (une volte a ‘nd jere ben cuatri), tant mancul buteghis di alimentârs (une volte a ‘nd jere dôs), e cussì par cjoli il pan o il gjornâl al tocje smontâ jù a val.”
“A Treli la sieradure, cualchi an fa, de latarie sociâl dutune cun chê de ostarie e dai doi alimentârs, e à fat pierdi il sens de comunitât. Di cualchi timp – al conte cualchi zovin – e je operative la Associazion “Treli 2000”, nassude propit in chel an, che e à metût in pîts une sorte di Cral, indulà che la zoventût tesserade si cjate insieme. La associazion e organize viaçs e fiestis di paîs. Ancje achì – mi disin – par cjapâ il mieç public o vin di lâ da pît dal paîs, al è cirche un chilometri di fâ a pît, e dome pocjis voltis in dì. Cundut achel, intai ultins agns o vin podût viodi un aument de popolazion, tantis personis che a jerin ladis vie a son tornadis dongje, e diviersis gnovis fameis a sielzin di restâ achì.”
Cheste int, come tante altre de Cjargne che e vîf in chestis condizions, e cîr di tignî dûr, e cjate la fuarce e il coragjo di lâ indevant dì par dì, probabilmentri parcè che e sint il leam strent aes lidrîs, a cheste tiere, a chestis monts. Achì nissun regale nuie! Si pues vivi distès ancje in mont, ma si podarès vivi miôr cun cualchi segnâl plui concret di atenzion.
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +