Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE. «Vuê o sin cun…»: a torseon cun Tele Alto Bût

............

Se ducj a savessin dulà che si cjate malghe “Zermula”, sore Paulâr. Se ducj a cognossessin la strade par rivâ culì e par gjoldi dal panorame e dai prodots che tal so agriturisim si preparin, probablimentri chest program televisîf nol varès sens di esisti. Invecit sì “Vuê o sin cun…” al à la sô fonde. Al è une des novitâts dal palinsest par furlan di Tele Alto Bût, la television de Cjargne, che e trasmet dai studis di Paluce. “Planc pes curvis – al spieghe il president de emitent di Paluce, Tite Muser – nô o trasmetìn dut te variant cjargnele. Ae nestre int ur plâs cussì”. Scuasi dut. La ecezion e je la messe de domenie, che e ven trasmetude daspò un acuardi cun Tele Radio Padre Pio e cualchi program di musiche folk e di tv “gjeneraliste”, che al ven prelevât di un circuit di televisions satelitârs.
La gnove de prossime programazion e je duncje chest program al viert, dut zirât su lis pichis de mont, par ricès e malghis. Za proponut al public in vie sperimentâl cun cualchi pontade-pilote, al à vût cussì tant sucès che cumò al cjaparà une sô colocazion fisse tal palinsest, a scjadince bisetemanâl. In fase di studi la dì e l’orari. Tite Muser e Lele Plazzotta, rispetivementri regjist e condutôr dal program, no nascuindin entusiasim e fature: “Migo al è facil lâ sù par monts cun microfons, batariis, telecjameris e altris argagns”.
Cemût isal struturât chest program? In ogni puntade i doi a visitin un agriturisim, une malghe, un ricès di mont. E a contin lis storiis di fameis che culì a vivin, par sielte o par afârs. Storiis di int che e puarte indevant, cence savêlu, tradizions e mistîrs che nissun no vûl plui fâ. Sieltis di oms e di zovins, che cuintri ogni tindince, a cjalin ae mont tant che a une oportunitât, plui che a un ostacul. “E somee di no – al spieghe il condutôr Lele Plazzotta (che pal passât al à vût une lungje esperience come atôr di teatri) – la int e sta pierdint cognossincis e informazions su cheste Cjargne che e vîf adalt. In tancj no san cemût rivâ intune malghe, cuâl troi cjapâ, in tancj no san che culì si fâs ancjemò formadi come une volte, o che malghis vielis a son diventadis modernis agriturisims. O crodìn di dâ un piçul contribût par splanâ chestis mancjancis”.
Tele Alto Bût è je nassude tal 1982. E prodûs i siei programs in marilenghe, te variant cjargnele, ducj i dîs de setemane, a scomençâ da lis sîs di sere. La sô programazion e cîr di contâ la vite des comunitâts dal Cjanâl di Sant Pieri. La telecjamare di Tite e filme manifestazions di paîs, documentaris di tradizions e di storie. Ma ancje dibatiments di atualitât e di politiche, scandais culturâi. Ogni cuindis dîs, un apontament fis cu la informazion, cuntun “Notiziari” e cun “CuintriCjargne”, la tierce pagjine de emitent di Paluce, curade dal scritôr Renzo Balzan.
Oscar Puntel

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +