Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Ae Cort dai Conts, se la Rai e va indenant a cjolinus vie

Dree Valcic

✽✽ Ancje vuê a buinore, scoltant il Gazetin Julian, mi soi rindût cont che nus stan cjolint vie: cuasi doi minûts par un servizi che al contave la impuartance di une scuele che e doprave i schîs di plastiche, par svicinâ i fruts a cheste dissipline sportive, naturalmentri a Triest. O soi content par chei fantulins, ma ae maiorance dai scoltadôrs, pal plui furlans, la robe no podarès freâur di mancul. Al è dome un dai tancj esemplis, e forsit ancje tra chei mancul antipatics, di cuâl concet de programazion regjonâl che a vedin te Rai.
✽✽ Epûr, leìnt i gjornâi, al someave che alc al ves di cambiâ, ancje in graciis dal impegn metût de Assemblee de Comunitât linguistiche furlane (Aclif) che e domandave une presince plui fisse de nestre lenghe intai palinsescj radiotelevisîfs.
✽✽ Peraulis confuartantis a jerin rivadis de direzion di Saxa Rubra cu la promesse dal inseriment intal organic regjonâl di gnovis figuris professionâls intal ambit de programazion in furlan, e di aument dai fonts destinâts a chê. Pal moment, chestis domandis – daûr di ce che a disin i vertiçs Rai – al pâr che a sedin stadis sodisfatis, ma se o provassis a domandâ cui che a son i gnûfs colaboradôrs cjapâts sù, cun ce cualifiche e soredut se e sedi aciertade la lôr cognossince de lenghe e de culture furlane, si cjataressis devant di un mûr di gome.
✽✽ Ancjemò piês al larès fasint la domande se chestis figuris a sedin vuê a disposizion de sede udinese de Rai. Come che e imponarès la logjiche, viodude la motivazion che a son stâts cjapâts sù: di lôr si son pierdudis lis olmis. Cualchidun al dîs che a sedin daûr a fâ un cors di formazion a Triest. In ce, cun cui, dulà? Tant che gjornaliscj, tant che programiscj? Fra trop timp sarano operatîfs, stant che a risultin in servizi dal Mai di chest an?
✽✽ Come che no je olme dal responsabil di struture par ce che al tocje il furlan, che però al esist pal talian e pal sloven. E za chest le dîs lungje sul intindiment di creâle, cheste struture, e di rilançâ la sede udinese, cumò ridusude al minim, e che a Triest si augurin di studâ in maniere definitive.
✽✽ Ancje de bande economiche la situazion e je intrigose: domandâ a Rome une relazion sui fonts destinâts e concuardâts cu la Regjon par incressi la programazion in furlan, al vûl dî imerzisi inte fumate plui profonde che nancje lis interogazions parlamentârs a àn rivât adore di srarî.
E alore ce fâ devant di cheste paronance che e devente une cjapade pal nâs, no dome par ducj i furlans ma ancje pes istituzions regjonâls?
Forsit nol reste che domandâ ae Cort dai Conts di indagâ su cemût che a son stâts doprâts chescj fonts e se a son rivâts al obietîf che par chel a son stâts stanziâts. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +