Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN – Une Universitât plui furlane

............

Il Comitât pe autonomie e pal rilanç dal Friûl al è daûr a lavorâ par che si metin adun, jenfri Setembar, i rapresentants de Universitât furlane, dai Comuns e des Provinciis, dai Sindacâts dai lavoradôrs, des Associazions des impresis e de culture, cul fin di strenzi un Pat progjetuâl che al rilanci e che al rignuvissi lis resons fondativis de nestre Universitât, al servizi de Patrie dal Friûl interie. Cheste iniziative e je di grant valôr par vie che e vûl rispuindi in maniere unitarie e corâl, di une bande al tentatîf dal Guvier di Rome di scjafoiâ il nestri Ateneu cul fâi mancjâ i finanziaments indispensabii pe sô vite e pal so disvilup e, di chê altre, al tentatîf di ambients triestins e di cualchi esponent de Zonte regjonâl di aprofitâ de situazion par sostignî la esigjence di tornâ a une sole Universitât regjonâl. Fasint fûr cussì la autonomie e la identitât de Universitât furlane, volude cun tantis bataiis dal Friûl intîr, dal so popul e dal preseât impegn de Glesie furlane. Chest che o disìn al è cetant vêr parcè che l’articul 26 de leç 546/1977, che le à istituide, al dîs in maniere plui che clare che chest Ateneu “al à di contribuî al progrès civîl, sociâl e ae rinassince economiche dal Friûl e che al à di deventâ strument organic di disvilup e di rignuviment dai filons origjinâi de culture, de lenghe, des tradizions e de storie dal Friûl”.
Duncje, propit par nissune reson cheste Universitât no pues jessi ni soprimude ni limitade te sô autonomie cu lis prepotencis e i palets fissâts di Triest e di Rome. In chescj trente agns di vite, l’Ateneu furlan al à dimostrât vitalitât cualificade tant cu la sô presince fisiche – no dome a Udin ma ancje a Gurize e Pordenon e inaltrò in Friûl -, tant cul grant numar di students che lu àn preferît, come pûr pes tantis ecelencis concuistadis a nivel talian. E, o zontìn ancjemò, pal impegn che al à dimostrât pe inovazion industriâl e agricule des nestris impresis e pe cualificazion identitarie e linguistiche dai nestris docents e, duncje, dai zovins di dutis lis scuelis furlanis.
O pensìn che il Pat che si scrivarà tra Universitât e rapresentancis di dute la societât furlane, cul preseât consei de Glesie furlane, al siervarà di sigûr a rignuvî e a lâ indentri cui leams de societât di chenti e la sô Universitât. Par fâle deventâ simpri di plui un laboratori grant e indispensabil di ideis e di progjets pal Friûl di vuê e di doman.
Curtis e che si tocjin, inalore. Di front a chest moviment popolâr e di Istituzions de Patrie, a Rome e a Triest pensarano ancjemò di contrastâ e di distudâ, cence paiâ dazi, la grande volontât dai furlans di cressi e di lâ indenant?
ARNALT BARACÊT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +