Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. La tumbare di Rovul

............

E je une di chês scuviertis che di sigûr a lassin il segn, di chês che a son destinadis a meti un pont fer inte storie di un lûc, di une regjon.
Martars ai 22 di Lui, dopo 3 campagnis di sgjâf, in chel tumul di tiere clamât “tumbare” a Merêt di Tombe al è finalmentri vignût in lûs il scheletri di un om vivût tor i 4.000 agns indaûr, dal sigûr un dai rinveniments plui antîcs de nestre regjon.
Il sgjâf, puartât indevant dal grup di protostorie de Universitât dal Friûl e guidât de prof.e Paola Guida e de prof.e Elisabetta Borgna, al fo tacât intal 2006, par studiâ chest fenomen dai tumui funeraris une vore frecuents inte nestre regjon (viôt la cjartine).
Za intal 2000-2002 di fat si veve procedût al sgjâf e al studi di un altri impuartant monument di chest tipo a Sant Svualt, dongje Udin, che al veve puartât a impuartants risultâts.
LA STORIE DE TUMBARE_ Se il tumul di Merêt al è rivât intîr fint al dì di vuê al è ancje grazie al paron dal teren che agns indaûr, pront par plantâ un vignâl, al veve domandât e otignût il permès par splanâ vie chest “grum di tiere”. Ma rivât li devant al à decidût di lassâlu; cuale decision plui sensade!
Cussì, intal 2006, al è tacât il sgjâf dal grup di protostorie de Universitât dal Friûl. Inizialmentri al fo sondât il sît funerari, par cirî di capî l’esemplâr e la tipologjie di costruzion; il sgjâf al è lât indevant sezionant il tumul, metint in lûs lis stratigrafiis e permetint cussì une descrizion de struture. Al è duncje vignût fûr un complès cussì disponût: parsore de sepolture vere e proprie al fo costruît un côl fat di claps di mediis dimensions; po dopo chest al fo cuviert cun diviers strâts di tiere, savalon e argjilis, rivant a une altece di cirche 6 metris par un diametri di 25. Une struture che o podìn ben definî come la plui grande di chest gjenar cjatade fint cumò in Italie.
DOPO 4.000 AGNS_ Rivâts cul sgjâf a nivel dal plan di costruzion, viers il centri i archeolics a àn notât une diferenziazion inte consistence dal teren; cussì a son lâts plui in profonditât, tirant fûr une fuesse che e sprofondave par diviers centimetris. Rivâts a cirche 80 cm sot ve ca la scuvierte: planc planc a àn tacât a vignî in lûs i rescj di un scheletri, ben conservâts e ancjemò in conession tra di lôr. Ae fin dal delicât lavôr par netâ i vues, seguît dal antropolic Alessandro Canci , de Universitât dal Friûl, si à cirût di rigjavâ plui notiziis pussibilis dal stât di conservazion dal scheletri: prin di dut il muart al jere un om, zovin, di etât comprendude tra i 17 e i 18 agns (il dint dal judizi nol jere ancjemò dal dut vignût fûr); al jere deponût in posizion supine, cul cjâf a soreli jevât, come a Sant Svualt, ma a diference di chel al fo sepulît tal teren, no inte calote di claps. I vues a jerin ben mantignûts in conession par vie dal fat che probabilmentri al jere stât viluçât sù intun linçûl (un peçot, un sudari) e cun di plui metût dentri intune casse di len. Nol jere tant alt, a pene 1,50 m, di corporadure vindrice, ancje se nol presentave malatiis di sorte. I dincj invezit a jerin une vore fruiâts, segn di une diete coriacee (probabilmentri al mangjave farinis masanadis no tant finis).
Il muart, che al è stât simpatichementri batiât dai archeolics “Rovul” (par vie che inte zone di Merêt un dai cognons plui presints al è Della Rovere).
Rovul nol veve un furniment, no jere cheste usance; ma il fat che al fo sapulît sot chest monument cussì imponent al dimostre il so rûl di paron dal vilaç, no cate la sô zovine etât.
Pôcs elements a son stâts cjatâts fûr de tombe e a àn permetût di datâ la sepolture a la ete dal Ram (tra i 4.000 e i 5.000 agns indaûr). Ma la datazion precise e vignarâ dade dome dopo che cualchi frament di vues al sarâ mandât in plui di un laboratori pe analisi dal Carboni-14, come che al jere za stât fat ancje pal om di Sant Svualt.
Par chel che al rivuarde i elements cjatâts dal sigûr e risalte une ponte di frece interie.
Parsore dal tumul a son stâts cjatâts diviers creps di ceramiche e chest al fâs pensâ che la struture, une volte finide, e fos ancje un lûc di cult dai antenâts, dulà che i abitants dal vilaç si cjatavin par celebrâ i rîts, intun periodi che al le de ete dal Ram fint a chê dal Bronç.
Venusia Dominici
__________________________________
Tumui in Friûl:
1. Gjais, Marsuris, Rive de Bares (Davian, Pordenon)
2. Molinat di Tesis (Manià, Pordenon)
3. Sant Roc di Taurian (Spilimberc, Pordenon)
4. Vacîl (Spilimberc, Pordenon)
5. Sant Durì / Montagnole Tombe di Sore,
Montagnole Tombe di Sot (Flaiban, Udin)
6. Tombuce (Sedean, Udin)
7. Sant Zuan di Baracêt (Cosean, Udin)
8. Tumbare (Merêt di Tombe, Udin)
9. La rive di Toson (Basilian, Udin)
10. Tumbule di Foscjan (Vilalte di Feagne, Udin)
11. Tombe (Cjampfuarmit, Udin)
12. Sant Svualt (Udin)
13. Selvis (Remanzâs, Udin)
14. Cjasâi Maline (Pradaman, Udin)
15. Tombe di Lonzan (Premariâs, Udin)
16. Barbean (Spilimberc, Pordenon)
17. Sant Zorç da la Richinvelde (Spilimberc, Pordenon)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +