Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. I tumui in Friûl

............

O podìn aromai definîle une peculiaritât de nestre regjon, un patrimoni archeologjic che no si cjate facilmentri ator pe Italie, ma che invezit e je ben inlidrisâde intal nestri teritori.
O fevelìn de culture dai cjastelîrs e dai tumui funeraris, une realtât che e je stade studiade pe prime volte cun criteri dal grup protostoric de Universitât dal Friûl, vuidât de prof.e Paola Cassola Guida cul jutori de prof.e Elisabetta Borgna e la dot.e Susi Corazza.
I studis a son tacâts za cualchi an indaûr, intal 1997, scomençant cui cjastelîrs, e in particolâr su chel di Varian (“Il cjastelîr di Varian. Lis ativitâts e i spazis cjasalins intun vilaç di 3000 agns indaûr”,Vuide ae mostre, Basilian 2003, par cure di Paola Cassola Guida e Susi Corazza) o ben insediaments de ete dal Bronç (tor i 1500 agns p.d.C.) sparniçâts ator pal Friûl. La particolaritât di chescj insediaments e je che a son posizionâts gjeneralmentri su piçulis alturis, dispès dongje di cors di aghe, recintâts artificialmentri cun rialçs di tiere, i sgjâfs a àn puartât in lûs li sfondis des barachis abitativis (busis di pâl), scarics di materiâi (o podaressin definîlis piçulis discjariis), olmis di brusât e cualchi frament di materiâl ceramic o in bronç. I abitants di chescj insediaments no son ancjemò stâts individuâts cun clarece, ma si pense che a fossin popolazions pre-indoeuropeanis che a vignivin di zonis maritimis e che si sedin insediadis inte zone de Istrie e Dalmazie par prin, po dopo che a sedin rivadis ancje intai nestris teritoris. Chescj a vivevin di pastorizie e agricolture, duncje a jerin popolazions za ben stanziadis intun lûc.
In concomitance ai cjastelîrs si è svilupade ancje la usance funerarie dai tumui, o ben chescj imponents monuments che si viodin ogni tant ator pe campagne (agns indaûr forsit a ‘nd jerin tancj di plui, ma il disvilup edilizi di sigûr al à scancelât par simpri chestis testemoneancis). Si sa che i tumui a son stâts doprâts za inte ete de Piere un pôc in dute Europe (baste pensâ ai tumui miceneis, a chei etruscs, altris ancje in Macedonie, intes isulis britanichis, in Ongjerie, in Scandinavie e ancje in Asie), e a jerin un mût di dâ une degne sepulture a personaçs une vore impuartants de comunitât, e dal sigûr chescj lûcs a deventavin ancje ponts di agregazion pe celebrazion dai rîts e pal cult dai antenâts.
Us metìn a chi sot la cjartute (gjavade fûr dal sît dal Dipartiment di Storie e Tutele dai bens culturâi de Universitât dal Friûl) cu lis localizazions dai tumui in Friûl.
Venusia Dominici

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +