Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Gianfranco Ellero, Giuliano Borghesan, Gjeografie furlane, Tavagnà 2001

Laurin Zuan Nardin

In principi al jere il mâr, e l’aghe e cuvierzeve dute la tiere che vuê si clame Friûl. Ancje lis montagnis plui altis a jerin sot aghe, come ch’a san chei che, su la piche dal Coliàns e di altris montagnis, a cjatin olmis di capis e pes fra lis cretis. Ma tal zîr di milions di agns, un timp masse lunc pal nestri çurviel usât a intervai une vore plui curts, a vignirin fûr dal mâr lis montagnis de cjadene paleocjargnele, lungje 111 km di Sant Cjandit fintremai a Cjamparòs”.
◆ CChest l’incipit dal savôr biblic di chest libri di un centenâr di pagjinis, che al fevele di gjeografie sot di diviers aspiets di cheste sience. L’aspiet fisic al partìs di lontan, cul mâr antîc e lis glaciazions, par passâ ae descrizion des monts, dai flums vieris e gnûfs, il Tiliment, Il Lusinç, il Timau, la Livence, e po la dople planure, lis risultivis, lis morenis, il Cjars, il Cansei, i lâts naturâi e artificiâi, i canâi, i palûts, lis lagunis, il clime.
◆ L’aspiet antropic al cjape in esam lis stradis (la Annia, la Postumia, la Iulia Augusta), i puints, lis citâts antighis e modernis, Udin, Gurize (dutis dôs nassudis parsore di une culine, come che e dîs la etimologjie dai nons), lis vilis, i paîs, lis glesiis, i cjistiei, lis fabrichis (scomençant cun chês di spadis e vâs di veri de antighe Aquilee, chês di frecis di Concuardie, par rivâ aes filandis di Linussio e aes zonis industriâls di in dì di vuê), i ospedâi, lis scuelis, i implants sportîfs.
◆ Pe gjeografie linguistiche i autôrs a doprin doi struments: l’Atlant Storic Linguistic Etnografic da Friûl (ASLEF: cualchidun lu à definît la otave maravee dal mont) cuntune cerce des sôs cjartis tematichis (par esempli: cemût lu clamino vie ator pe furlanie “l’arcobaleno”? E “la via lattea”?).
◆ Il secont strument al è la poesie. Vâl a dî une cerce de produzion poetiche intes variantis de lenghe furlane: Pasolini, Marchet, De Gironcoli, Cadel, Appi, Angeli, Argante, Virgili, Forte, Fignon. Ispirazions diferentis e divignincis di ducj i cjantons dal Friûl (ma nissun di Udin!)
◆ A completin il volum cuatri cjartis antighis dal Friûl e dute une schirie di bielis fotografiis. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +