Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – INCHIESTE La scuele / 2 – Lis domandis dai gjenitôrs

............

La scuele e je un sisteme complès formât di mestris, arlêfs e fameis. Daspò di vê fevelât tai numars passâts dai materiâi didatics a disposizion dai insegnants e di chei produsûts des scuelis, o sierìn cheste inchieste metint in evidence lis domandis dai gjenitôrs.
Ogni an al moment de iscrizion, daûr di ce che e previôt la L. 482/99 sul insegnament des lenghis mancul pandudis tes scuelis dal oblic, i gjenitôrs a àn di declarâ se a vuelin che al lôr frut ur vegni garantît l’insegnament de lenghe di minorance. Lis percentuâls di adesion a son simpri une vore altis, a dispiet di dutis lis polemichis che ogni an si sintin su chest argoment. L’ultin scandai al à metût in evidence che il 49,55% des fameis in regjon al à domandât di vê garantît chest dirit, percentuâl che in Provincie di Udin e cres fintremai al 64%.
IL PRIN SCANDAI_ Promotôr di cheste ricercje al è stât il dotôr Bruno Forte, cuant che al jere  Dirigjent dal Servizi Regjonâl Istruzion. «Il prin scandai al è stât fat intun moment particolâr. La leç nus imponeve di fâlu, ma a jerin une vore di dubis, ducj a disevin Spietìn. Jo invezit o ai sburtât par partî, consapevul dal risi, ma ancje dal bon risultât che al sarès saltât fûr» al spieghe il dotôr Forte. La materie e je simpri stade cjalde, e lis resistencis e lis dificoltâts politichis fuartis, ma Forte al è lât indevant movût di doi obietîfs principâi: marcâ la autonomie de scuele e colocâ la esperience intun contest plurilengâl. «La autonomie scolastiche dispès e ven interpretade malementri. Si platisi daûr de peraule autonomie par sierâsi, al contrari invezit chest ricognossiment al puarte la scuele a instaurâ un rapuart circolâr cul teritori, dulà che lenghe e culture a son elements fondamentâi di chest leam. Il scandai al è stât pensât propit par sburtâ lis scuelis a meti in vore chest rapuart. Po dopo i tignivin che e saltàs fûr la impuartance de educazion plurilengâl, tant che fatôr fondamentâl di ricjece de esperience didatiche».
RISPUESTE INSPIETADE_ La rispueste positive des fameis no je stade une sorprese ma une conferme dal alt nivel di cussience dai gjenitôrs. Il dât plui significatîf par Forte al è stât chel de scuele de infanzie, che nancje lui si spietave, e che al à marcât trop che e al è impuartant l’insegnament de lenghe pai gjenitôrs plui zovins. Magari cussì no, la politiche no à mai supuartât cheste sielte, no je mai stade buine di rispuindi in maniere fuarte e concrete a chestis esigjencis e dibisugnis. Ognidun al à tirât e pleât il discors de sô bande, ma la cuestion no je mai stade frontade a nivel alt e complessîf. «La discussion si ferme simpri a un discors piçul: furlan sì o furlan no, ma il discors al è globâl, al cjape dentri fintremai la specialitât de Regjon e chest nol è mai stât capît». Di fat, ogni an il probleme al salte fûr in chescj stes tiermins, come se insegnâ une lenghe al fasès dam a une altre: no si fevele mai di dimension plurilengâl, no si alce mai il nivel dal dibatiment.
I PROBLEMIS_ La scuele e à di frontâ diviers problemis par rispuindi aes esigjencis des fameis. Pal dotôr Forte lis plui impuartantis a son il meti adun e il meti in rêt dai materiâi di bon nivel produsûts des scuelis (element marcât plui voltis e di plui bandis), e la formazion dai insegnants tal so complès, e simpri intune otiche plurilengâl. «Par mieç de lenghe si capìs cemût che lis personis a interpretin il mont. Al è impuartant cjalâ la realtât di ponts di viste difarents, e la interculture e je un element fondamentâl di inricjiment ancje dal sisteme scolastic» al spieghe Forte, che i ten ancje a marcâ la ambiguitât che si plate daûr de peraule identitât, pal fat che e rimande al concet di identic. «La difese de identitât e pues fâ pensâ che si à di cjalâ dome cui che al è compagn di nô, cuant che invezit si à di pensâ a un sisteme di relazions. La nestre identitât no je ferme, ma vive e dinamiche, no si à di vê pôre dal avignî e des contaminazions, si à di vivilis come ricjecis, come valôrs zontâts par no sparî».
Federica Angeli

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +