Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Cine: la prime volte di une mostre za siore

............

Si è davuelte dai 25 ai 28 di Novembar a Udin al cine Visonario, la prime edizion da La Mostre dal Cine – Festival dal Cine European des Lenghis Mancul Pandudis. Un apontament che in realtât nol è cence storie,  par vie che si pues definîle la evoluzion de Mostre dal cine Furlan che si jere tignude za dal 1988 in ca. In chest câs, la manifestazion e à volût cressi a nivel european, metint adun dutis lis lenghis des nazions cence stât, ven a stâi Galizie, Paîs Bascs, Catalogne, Ocitanie, Bretagne, Gales e naturalmentri Friûl. Un cuc sul cine che al fevele la sô lenghe; di fat, tes proiezions – a son stadis proietadis 24 peliculis, dutis a gratis – si è lassade la lenghe origjinâl, i sottitui par furlan e par inglês: il locâl e il globâl, si podarès dî. La volontât dal Cec (Centri Espressions Cinematografichis di Udin) e je stade chê di valorizâ la art dal cine che e rapresente la realtât intes lenghis minorizadis, cuntun voli suntun mont par fuarce diferent.
PONT DI RIFERIMENT_ «I regjiscj e i produtôrs presints ae prime edizion de Mostre dal cine a àn esprimût il lôr entusiasim pe iniziative, viodintle tant che une ocasion straordenarie par stabilî un rapuart continuatîf tra autôrs e realtâts produtivis e distributivis» al à vût dit l’organizadôr Fabian Ros. «I ospits a àn decidût, duncje, che la Mostre dal cine di Udin e deventi un pont di riferiment permanent tra chestis cinematografiis europeanis, di mût di meti in pîts un coordenament».
I INCUINTRIS_ No dome cine tal festival, duncje, ma ancje incuintris cui autôrs e regjiscj des tantis peliculis. In particolâr: Ignacio Vilar, regjist dal film galizian Pradolongo e Marina Fariñas, produtore dal stes film; Carla Subirana, regjiste catalane autore dal documentari Nedar; Telmo Esnal, regjist basc coautôr de comedie Aupa Etxebeste!; Alberto Gorritiberea, regjist basc autôr di Eutsi!; Alfonso Camarero, regjist galizian autôr dal curtmetraç A Xinecóloga; Roland Pécout, scritôr ocitan senegjatôr e protagonist dal documentari TransOccitan di Eric Eratostène; Fredo Valla, regjist ancje lui ocitan, un dai protagoniscj dal documentari TransOccitan; Soazig Daniellou, regjist breton, autôr di O seizh posupl e dal curt Anicet Furic e, par finî, Rhys Powys, regjist galês autôr dal film Ryan a Ronnie.
TILIMENT PROTAGONIST_ Pal  Friûl al è stât protagonist Rumore Bianco, il film di Alberto Fasulo sul nestri grant flum, il Tiliment. Se il Friûl al à podût ospitâ tancj tocuts di une Europe dai piçui popui, e je stade ancje la ocasion pal Friûl stes di mostrâsi ae Europe: un scambi che al fâs ducj pui siôrs, tant di rivâ a sintîsi une ricjece e no fruçons.
Mauro Della Schiava

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +