Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Altri che pipinot di nêf!

............

Cui nol aial mai provât, intal mieç di un biel côl di nêf blancje, a fâ sù un pipinot, a meti la carote al puest dal nâs, la siarpe e la barete? Magari cualchidun altri al sarà stât ancje plui brâf, cirint di creâ lis someancis di cualchidun, o ancje cambiant gjenar e cirint di fâ sù un cjistielut! Po ben, chest biel divertiment par cualchidun al è deventât une vere e proprie sfide, une maniere di esprimi la proprie art propit come se al pituràs su la tele o al sculpìs intal len. Tancj artiscj di fat, ogni an si cjatin in cualchi localitât di mont dulà che si davuelzin chestis manifestazions che a àn par protagoniste la nêf. Al è interessant viodi che a son pardabon artiscj di ogni gjenar e di ogni bande dal mont, che a rivin culì par realizâ lis lôr oparis «glaçadis».
O sin lâts a viodi dulà che si davuelzin chestis garis.
LIS GARIS_ Une des plui impuartantis al è il festival internazionâl des sculturis di nêf di San Candido e San Vigilio, in provincie di Bolzan. Al è di dî che za il puest al fevele di bessôl, pe sô bielece cjandide, intun paisaç contornât des Dolomitis. La prossime edizion, intal Zenâr dal 2010, e sarà la vincjesime e a vignaran preparâts, dilunc fûr di plui cjantons des dôs localitâts, cubui di nêf pressade e glaçade cu la aghe. Chi i partecipants a metaran adun la lôr creativitât, intun timp massim di trê dîs, realizant ogni gjenar di imagjin che ur ven intal cjâf. Po dopo a saran i abitants e i turiscj a decidi il vincidôr. E dopo dute cheste fadie? Al è clâr che lis oparis a duraran chel tant fin che no rivarà la Vierte, po dopo di lôr a restaran dome bielis fotografiis.
UNE FURLANE TE GLACE_ Une altre famose localitât che e da acet a une manifestazion simil (Art in ice) e je Livigno, in provincie di Sondrio, chest an rivade ae XIV edizion. Ancje chi a vegnin posizionâts i cubui di glace ator pal paîs, li che si sbrocarà la creativitât dai artiscj. Cun di plui o vin scuviert che a cheste manifestazion, intal 2008, e à partecipât une zovine artiste furlane, Elena Cragnolini, origjinarie di Tarcint, che cumò e vîf e e lavore a Piacenza. Dopo vê fat studis artistics,  si è trasferide ae Academie des Bielis Arts a Brera (Milan); di li e à tacât un percors fat di concors, mostris, ativitâts e manifestazions artistichis diviersis. Intal 2008 e à decidût di tornâ in Friûl par esponi une sô mostre intal comun di Tarcint.
Elena nus conte ancje che e à partecipât a chest concors internazionâl di sculturis di nêf intun grup di trê personis, realizant la idee di une sô amie artiste. «La esperience e je stade une vore positive, sedi intal provâ a tratâ cuntun materiâl par me gnûf che no lu vevi mai pensât come materiâl artistic, sedi tal viodi l’entusiasim de int che e vignive a cjalâ lis oparis». E e continue: «Par lavorâ o vin doprât dome paletutis, une scjale e une piche, no son ametûts altris imprescj».
Si augurìn che Elena e vegni a mostrânus une sô opare glaçade in Friûl, intune di chestis bielis manifestazions di inmaneâ, parcè no, ancje chi di nô.
Venusia Dominici

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +