Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – San Simon a Alberto Luchini

............

Il premi leterari San Simon pal 2009 lu à vinçût il romanç «Coventave vê pora?» di Alberto Luchini, cun cheste motivazion: «Un pinel cjatât intun supermarket al devente strument di indagjin interiôr: al salte fûr un cuadri dulà che, tal rapuart di un om cu la sô femine, ancje i lûcs comuns a vegnin acetâts intun contest di cuotidianitât mai esaltade ni esecrade, e dulà che il sens dal dut al polse intune inelutabile dissipazion de esistence.»
E je stade ancje segnalade de jurie la opare «Dôs di trê» di Stiefin Gasti.
La jurie, presiedude di Carlo Tolazzi, e veve dentri Franco Marchetta, Mario Turello, Giacomo Vit e Aldo Colonnello.
In confront al mieç disastri dal an passât, li che il premi nol jere nancje stât assegnât, cheste volte a son stadis presentadis 12 oparis: di chestis, pe jurie, uns trê a vevin la dignitât dal romanç.
TIRADIS DI ORELE_ Pôcs dîs dopo, il president de jurie Carlo Tolazzi al a mandât un coment critic al Messaggero su la situazion de narative furlane di vuê. Fra i problemis che al marche: scjarse inventive, pocje abilitât tal davuelziment de trame, slungjâ il brût par rivâ aes 60 cartelis domandadis, etât alte dai partecipants che i sa di naftaline, il «snobâ» la leterature taliane di bande dai autôrs. Conclusion dal resonament: «una volta la legittimità di una parlata a fregiarsi del titolo di lingua si fondava sulla presenza di una grammatica e di un lessico originali, sul numero dei parlanti e sulla produzione letteraria. Oggi pare di no, oggi ci si fa forti solo del numero dei parlanti».
No je la prime volte che la jurie e critiche i lavôrs, anzit: l’an passât Franca Mainardis, in jurie, simpri sul Messaggero e diseve: «Lis contis a son cuasi simpri autobiografichis e riferidis a contescj za sintûts e par nuie origjinâi. Debile e je la forme cun frasis che a çuetin. La grafie no je curade».
Intal 2007, invezit, la jurie e criticave il vincidôr Nardin pal ûs dal passât sempliç che, daûr dal parê de jurie, nol è carateristic de lenghe furlane. Une curiositât: il vincidôr dal 1995 Carlo Tolazzi lu doprà tal so «La salamandrie tal fûc», cussì come Mario Turello, tal so saç «Il Brevet», vincidôr dal San Simon 2001.
Maurizio Biasìs http://ilcrot.blogspot.com/

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +