Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cristina Noacco, Faliscjis, storiis di fûc e di fum, Udin, Kappa Vu, 2019

Laurin Zuan Nardin

“Tal dopomisdì dal sîs di Zenâr, a Cortâl e in ducj i paîs dal Friûl, bregons di vore e guants di manoâl, si va cui amîs a cjapâ sù fassinis e bedecjis, bielis prontis intai curtîi e staipis intai cjamps, par preparâ il pignarûl de sere. Ridint e scherçant daûr di chei che a lavorin, chei che a cjalin fasint fente, chei che scuasit a colin cul grum a pene poiât par traviers e chei che a sdrondenin il cjâf cence capî parcè che si à di lavorâ tant par dopo brusâ dut… Si fâs scûr e si dai fûc”.
◆ ‘Se tu vuelis sedi universâl, fevele dal to paîs’. Cristine e fas sô cheste massime di Tolstoj. E ponte i voi su Cortâl, frazion di Reane che, in dì di vuê, e à cirche dusinte animis. E piturant il mont di chest paisut e slargje la vision su la umanitât interie cun siei difiets, cu lis sôs debilecis, cu lis sôs contradizions, ma ancje cu lis sôs bielecis.
◆ A rivivin cussì moments de infanzie, ricuarts di int dal paîs, tradizions, peraulis di une volte.
◆ Un frut al spiete la nêf cun mil mans e cuant che e rive al è incantesemât di chel cidin che al involuce il creât, di chê magjie che dome i voi di un frut a san viodi.
◆ Il camping al è une ocasion par scherçs e matetâts, ma ancje par une manifestazion di solidarietât dentri di une comunitât. Matetâts che a saltavin fûr ancje intal carnevâl, cuant che al jere une fieste di popul e no un strafaniç consumistic, come in dì di vuê.
◆ E lis cjariesis? Cui podaraie meti in dubi che lis cjariesis robadis e mangjadis sul arbul a àn un savôr che al sa di mil savôrs?!
◆ E la biciclete? Un grant mecanic al à fat il mont, e l’om la biciclete par gjoldilu (p. 59).
Nissune nostalgjie, però. La miserie e jere vere e la emigrazion e jere une sô brute consecuence. E po a vignivin lis vueris a menâ vie la miôr zoventût.
◆ E intal 1976, velu che si dismôf l’orcolat par sdrumâ mieç Friûl, come se nol ves vût za avonde disgraciis!
◆ Ma il voli si slargje ancje fûr dal Friûl, fin a rivâ ae maratone di New York o ben ai cjamps di concentrament li che al è passât Bruno Fabret che, daspò, al à vût il cûr di contâ la sô esperience intun libri e di lâ intes scuelis a presentâlu.
◆ La autore e cjale dut cuntun voli ironic sicu chel che al doprave l’Ariosto cui siei personaçs, cence judizis, e simpri cun simpatie.
Di segnalâ ancje lis siet ilustrazions rafinadis e la introduzion di Agnul Floramo. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +