Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«I Comuns in dì di vuê a son libars… di scugnî rangjâsi!»

Dree Venier

Interviste a Linda Tomasinsig, sindiche di Gardiscje
Chel di Gardiscje al è un dai prins Comuns che al è jentrât te ACLiF – Assemblee de Comunitât Linguistiche Furlane, duncje nol mancje di convinzion, ma al è stât un pêl faturôs rivâ a intervistâ il sindic o sindiche («par me al è compagn, baste che no mi disin sindichesse», mi à dit ridint). O tachi duncje la interviste domandant a Linda Tomasinsig dai tancj impegns che al à un sindic in dì di vuê: in tancj di lôr mi àn dit cussì.
__
Plui di un sindic mi à dit che la sô vite e je faturose. Isal cussì? E se sì, parcè?
Eh sì, e je propit cussì. Cun di fat, si cîr par fuarce di ridusi i apontaments. Par me i fatôrs a son plui di un: a son ladis in mancul lis risorsis creant carence di personâl, e je scjarsece di segretaris comunâi, che a son pôcs e sai contindìn fra Comuns, e une robe dai ultins agns e je stade la fature di gjestî la transizion al digjitâl. O sin intune sorte di periodi intermedi li che a àn di jessi ancjemò tancj documents analogjics e il lôr dopli digjitâl. Si spere che plui indevant si larà in miôr, a passaç completât.
Un altri fatôr al è che i citadins tai ultins agns a àn tante plui voie di un contat diret cui aministradôrs, in ogni mût. Une robe che mi plâs, però i canâi par fâlu cumò a son pardabon tancj, e la lôr gjestion e puarte vie timp.
Po dopo, cu la riforme dai Ents locâi che no si è realizade ad implen, no si à rivât a meti dongje ben i Comuns par gjestî i servizis. Cualchidun al à rivât adore, ma no par vie di une organizazion madure a nivel complessîf. Insome, o sin plui libars di une volte cence ancje la Provincie parsore, ma libars di… scugnî rangjâsi!
__
Gardiscje ise jentrade te ACLiF cu la sô aministrazion, e parcè?
Sì, o sin jentrâts subit, vie pal gno prin mandât, parcè che chest teritori al è storichementri furlan, ancje se al centri di un teritori cun tantis diversitât e ecuilibris. Duncje e je stade une adesion naturâl.
__
Propit in merit ae vuestre posizion, ce influence si sintie di plui fra la vecje Gurize e chel che al somee un rampant Monfalcon? Isal vêr chest dualisim?
Sì, chest dualisim al esist, ancje parcè che Monfalcon nol è dome grant tant che economie, ma ancje di popolazion, cuasi un cuint “cjâf flûc di provincie”. Rispiet ae sô dinamicitât economiche e demografiche però ancje Gurize e à vût e e va indevant a vê un rûl impuartanton, pensìn par esempli al ricognossiment che al è rivât di resint di Capitâl Europeane de Culture pal 2025. Duncje l’ideâl al è che ognidun al eserciti un rûl daûr de sô specificitât, e al è spazi par fâlu ben. Tal mieç, nô Comuns plui piçui, che però o fasìn part di cheste comunitât e o vin il dirit di dî la nestre su lis variis cuistions. Par dî, su lis partecipadis, si scuen sintî ancje nô.
__
Cemût viodie il futûr pai teritoris de ex provincie di Gurize: passarano in maniere definitive sot di Triest?
Nol è dubi che pal futûr de Regjon si ponte tant sul puart di Triest, e duncje di consecuence i ecuilibris a sburtin par là. Jo no viôt chest “slungjâ lis sgrifis” di bande di Triest in competizion cul Friûl, ma no ai mai rifletût su la cuistion in chescj tiermins, o ai une vision plui gjenerâl. Se o ai di fâ une rivendicazion teritoriâl, o pues dî che al è di tant che il “Friûl austroongjarês” nol à un assessôr “di pês” a nivel regjonâl. Tornant al discors dai rapuarts cun Triest, o pensi che Monfalcon al è chel tant interessât a vêlu, ancje par vie dai puarts che a àn ducj i doi. Nô altris Comuns plui piçui sigûr no volìn jessi sotans di nissun, ancje parcè che chest teritori al à lis sôs vocazions particolârs; par esempli, o sin dongje dal Cuei, e o vin un tiessût sociâl particolâr, tant atîf, cun tante int che e met il so timp pe comunitât. Ancje se o sin piçui, o vin la nestre dignitât che e va tignude di cont.
__
La Assemblee podaressie fâ vê al Friûl plui pês politic e economic, o ise dome une istituzion culturâl?
Secont me, intune comunitât complesse, lis decisions e il balin in man lu à cui che al à la “egjemonie culturâl”. Le clami cussì semplificant cuntun tiermin un tic arût, ma che no mi intindi mâl. Se il Friûl al à voie di infuartî il so rûl, duncje, al à di infuartî la sô base culturâl, e in chest la Assemblee e pues fâ tant.
__
A proposit di culture e di lenghe furlane, in Comun vêso viodût dal Plan speciâl di politiche linguistiche (PSPL)? E, par curiositât, cun cartei e scuele cemût sêso?
O sai ce che al è, ma o scuen ameti che o sin indaûr su chest cantin. Sui cartei o ai cualchi dubi parcè che o volarès che e fos rispietade la fevele locâl, e chei a vegnin fats te variante standard. Cu lis scuelis o vin il massim de viertidure: o vin za colaborât a varis progjets che a son stâts fats, e o ’nt fasarìn ancjemò di altris.
__
Ise dacuardi sul insegnament dal furlan a scuele?
Sì, ma ancje li al dipent di cui che lu fâs. Par dî, o ai miôr che i intervents cui fruts ju fasi par esempli une siore di chenti che e cognòs culture e fevele locâl, pluitost che insegnants che a vegnin di fûr, cuntun furlan distant dal nestri.
__
Par finî, mi disie cualchi particolaritât dal Comun che e à voie di pandi?
O aprofiti de ocasion par publicizâ il percors che o vin dilunc des muraiis de fuartece di Gardiscje. In pôcs lis cognossin parcè che une part, chê plui in centri de citât, e je state sdrumade tal ’800 dal guvier Austriac par permeti un disvilup urban miôr, e duncje si disglagnin in lûcs mancul frecuentâts. Muraiis che a àn 100 agns plui di chês di Palme. Cun di plui, in curt si podarà visitâ ancje il cjistiel di Gardiscje, un edifici che vie pai agns al è stât doprât tant che caserme, preson, e tal ultin pal lozament di militârs. In pratiche, nol è mai stât visitabil. Cumò lu vin regolât e al sarà viert al public. ❚
Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +