Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

6. La albe de nestre Patrie

PRE JOSEF MARCHET E PRE CHECO PLACEREAN

Berengari l’unitari
La ore nere dal Friûl e capitâ juste sot i Francs, dopo muart Carli il Grant. Cun chest imperadôr, cul Patriarcje Paulin e cul duche Everart al pâr che lis robis si fossin inviadis avonde ben. I malans a scomençarin cun Berengari, secont fi di chest Everart, che al deventà duche o margrâf dal Friûl dal 875. (Tai documents al è clamât tant “marchio” che “dux” e no si pues dî se, in chest timp, la diference tra il titul langobart e il titul francon e compuartàs diferencis di jurisdizion). Berengari, cun dutis lis buinis e tristis venturis che i capitarin, al durà un pieç a lunc – magari cussì no! – dibot cincuante agns (875-924). Cu la sô brame di unî dute la Italie sot la sô paronance, cu la sô gole di deventâ re di Italie e imperadôr cun dutis lis vueris che al fasè e lis vuadulis che al cjapà, al trascurà simpri ducj i interès dal so ducât, anzit ju sacrificà tantis voltis aes sôs masse grandis ambizions. I scritôrs de storie di Italie lu laudin une vore pal so sfuarç unitari: noaltris furlans o scugnìn ricognossi in Berengari la colpe di une des plui spaventosis calamitâts de nestre tiere (1).
Dopo vincjecuatri agns di cuistions e di balfueriis di ogni fate cui siei cusins o barbis – rês o imperadôrs di France o di Gjermanie o golôs, come lui, di deventâ – l’ultin an di chel secul si cjatà denant di une sdrume sproposetade di Ongjars (la int plui salvadie e besteâl che mai e sedi passade par ca) che a vignivin de Panonie e che a rivarin fintremai a Pavie di Milan. Berengari nol rivà a fermâju e co ju tacà, che za di bessôi a tornavin indaûr cjamâts di robarie, lis cjapà fin sul vues. Dopo di chel an a tornarin plui voltis cence che mai Berengari ur taiàs il pas, anzit cualchi volte clamâts di lui, pes sôs bielis impresis. Deventât imperadôr provisiorementri dal 915, lui no si de nissun pinsîr dal Friûl e lu lassà in man ai siei partesans, bogns di nuie, che plui tart lu tradirin, ma che a lassarin cori pe nestre tiere lis mandriis dai Ongjars ogni volte che ur saltà il gri di vignî.
No si sa un dret cetantis voltis che chescj cjastîs di Diu si strucjarin ca in Friûl: al pâr che a usassin spietâ, tra une incursion e chê altre, il timp che al bastave par che la int ur ves preparât alc di ce robâ. A vignivin pe solite strade di soreli jevât; a passavin fûr par mieç de Basse, dulà che e je ancjemò la Stradalte che, dopo di chê volte, e fo clamade Ongjaresche (strata Ungarorum) e dute la campagne disore e disot par un grant toc e cjapà il non di “vastata Ungarorum”. Ma si pues crodi che dute la planure furlane e sei stade, ce pôc ce trop, dispueade e spopolade di chês sbilfis e che mai, in tancj secui di invasions e devastazions che sopressarin il Friûl – nancje cun Atile – la nestre regjon no vebi presentât un spetacul di desolament compagn. Si podarès, tant che si vûl, dividi la storie furlane in dôs parts: prime dai Ongjars e dopo dai Ongjars, parcè che, di dut ce che al jere stât fat prin, nol restà altri che i vanzums sapulîts sot tiere, che i Ongjars no vevin timp di lâ a sgarfâ.
E fo une fortune pai paîs e pe int da la Alte, di cjatâsi a jessi puars e fûr di man: cussì a forin sparagnâts ancje di cheste disgrazie, midiant che i invasôrs no vevin timp di pierdi dulà che al jere pôc ce robâ e i parons a podevin resisti (2).
Nome su la metât di chel secul l’imperadôr Oton al rivà adore di rompi lis cuestis ai Ongjars e di fermâ la tragjiche usance che a vevin cjapade.
Formazion dal Patriarcjât
Dopo de tampieste dai Ongjars il Friûl, dibot par cinc secui, al reste distacât dal ambient talian e al va a fâ part dal ream gjermanic. Si capìs che, restant gjeografichementri di ca des monts, al restà ancje leât cul mont culturâl latin plui che no lis regjons di là de Donau, ma la sô vite politiche e fo chê di un Stât feudâl todesc.
Cheste situazion e scomence a formâsi sot dal imperadôr Oton I. Il marchesât furlan, ridusût in maseriis e unît cu la Marcje di Verone, al passe tes mans di Indrì di Baviere; e po il ducât de Carinzie, cul Cragn, il Staiar, la Istrie e il Friûl, al ven distacât de Baviere. Cussì l’Herzog di Carinzie al comande ancje de Marcje veronese e de Furlanie, indulà che al comparìs, sì e no, cualchi volte un Cont che nol conte nuie. Chel che al conte simpri plui devant dal Imperadôr al è il Patriarcje di Aquilee.
Al veve za tacât Berengari a fâ cualchi donazion di terens al Patriarcje Fidrì (900-904); ma la prime investidure impuartante e fo chê dal imperadôr Oton I, che dal 967 al meteve tes mans dal Patriarcje Rodoalt dut il teritori furlan tra la Stradalte e il mâr, di Çarvignan fintremai ae Livence, cence contâ altris concessions ca e là. Une vore di donazions di terens e paîs intîrs al fasè ancje Oton II, tant a Rodoalt che a Zuan, e ancjemò plui Oton III, massime des bandis di Pleç, Tulmin, Gurize e sul Vipau.
Al ven a jessi che, intor dal an 1000, la jurisdizion dal Cont dal Friûl e jere dute semenade di possessions dal Patriarcje e chestis a deventarin simpri plui largjis e numerosis, in maniere che la paronance dal Cont, prime rote di tantis isulis di domini Patriarcjâl, e finì, un pôc a la volte, cul ridusisi in cualchi isule pierdude tal teritori dipendent dal Patriarcje. Si sa che cheste e fo pardut la politiche dai trê Otons (3): meti lis jurisdizions feudâls tes mans di umigns de Glesie par no che a deventassin ereditariis tes fameis dai Conts e par podê tignî leâts cun cheste cjavece vescui e abâts.
In chest timp une largje fasse di teritori disore e disot de Stradalte e scomence a popolâsi di paisuts che a àn un non sclâf: Gurìs, Guricìs, Grediscje, Gridiscjute, Rividiscje, Stracis, Belgrât, Sante Marize, Sante Marizute, Vuirc, Listize, Çupicje, Sclaunic, Samardencje e vie indevant. Cheste e jere la part de Furlanie che e veve patît di plui par vie dai Ongjars: si viôt che in chei sîts al veve di sei restât dibot un desert e che i Sclâfs des monts a soreli jevât, o invidâts o lassâts vignî dai Patriarcjis, a capitarin a tornâlu a popolâ. E chescj paîs, par ordin che a nassevin, a passavin sot la jurisdizion dai stes Patriarcjis (Diplome di Oton III al Patriarcje Zuan, 1001) (4).
Fintremai al timp dal Patriarcje Popon no si pues dî cun sigurece di ce nature e cun ce estension che e fos cheste jurisdizion: se al Cont al restàs ancjemò cualchi dirit o nuie. Ma cun Popon (1019-1042) la cuistion si definìs, parce che dal 1027 l’Imperadôr Conrât II (5) al declarà che i paîs, i cjistiei, i terens e lis personis che a jerin sot dal Patriarcje no dipendevin in nissune maniere ni dai Conts, ni dai Marchês ni dai funzionaris imperiâi: al ven a jessi che il Patriarcje al jere feudatari di prin grât, dipindint nome e diretementri dal Imperadôr; cun di plui il stes Conrât al deve a Popon il dirit di bati monede, che al vignive a significâ une vere sovranitât. Cussì si pues dî che il Principât temporâl dai Patriarcjis di Aquilee al jere nassût.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +