Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cuant che a contin i fats e no i proclamis

Dree Valcic

✽✽ Al somearà strani, ma la notizie piês e je chê di une nomine che ducj a àn osanade: la elezion di Massimiliano Fedriga a president de Conference des Regjons. Duncje, l’esponent leghist a cjâf di un organisim impuartant, cuasi un cuintrialtâr dal guvier centrâl, cemût che o vin podût notâ in chescj periodis di pandemie. Pericolôs pal Friûl no pe apartignince dal personaç a chel partît, ma pe cjarie di governadôr che al à te nestre regjon. La sô designazion e vûl dî slungjâ, diluî la specialitât intal grant cjalderon dal regjonalisim talian dulà che il concet stes al ven metût simpri in discussion di un moviment trasversâl de politiche che al berle di straçariis e di ineficiencis, ancje no a dituart se si cjale la Sicilie.
✽✽ Za cuant che al à vint intes ultimis elezions, tancj a vevin sotlineât il grât di insoference  par une cjarie cussì provinciâl tant che chê dal Friûl-Vignesie Julie, lui om destinât a ben altris destins nazionâi sot de ale e de benedizion dal sorestant Salvini. In chescj trê agns, la sô zonte no si è ciert segnalade par visions strategjichis sul futûr di chestis tieris e dome la sanitât tal timp dal Covid e à tignût bot, cundut dal vignî fûr di grandis busis intal sisteme, sigûr ancje risultât di erôrs antecedents, assegnabii ae gjestion Serracchiani, ma fats cun convinzion.
✽✽ O ai pôre di chest rûl “imperiâl” di Fedriga, in prevision des sieltis che a vignaran fatis sui fonts europeans, su la part di miliarts che i tocjaran al F-VJ, sul lôr implei e su lis oparis li che a saran destinâts.
✽✽ O sin e o restìn ancjemò intal inciert, cun titui pompôs di areis dulà intervignî, di proclamis grandiôs e di pocje sostance. Par dî il vêr, il “gras” al gote inte aree triestine, intes infrastruturis che a fasin riferiment a cheste, come se il futûr di Sapade a Tarvis, di Sacîl a Tisane al dipendès e al fos al servizi di cheste uniche realtât.
✽✽ A contaran i numars plui che lis peraulis, i fats plui de lis declarazion di beneficis gjenerâi che a derivaran cun cheste vision di disvilup. Però al à di jessi ben clâr a ducj che, cuant che lis cifris a fevelaran, i cantîrs a varan non e cognon e direzion: nol esistarà plui nissun alibi se, fra di lôr, nol risultarà chel clamât Friûl.
✽✽ Cuant che a fevelaran i fats al sarà masse tart par meti in discussion cheste “Regjon mai nassude”. I vaiarii a coventaran a pôc devant de paronance dal podê e dal centralisim, statâl o regjonâl che al sedi. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +