Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – IL FERÂL. Scuele: invasion di… furlans

............

L’an che al ven, stant al Proveditôr, ducj i pressits des scuelis mezanis a varessin di jessi titolârs. Tant a dî che, dopo, no ’nt jentrarà nissun.
Viodin alore cemût che si sta inmaneant la robe, ancje par fâsi une idee su trope sperance che si pó vê suntune scuele furlane. E si sa che, mancjant la scuele, un popul al à sorte di insumiâsi un avignî decent.
Sicheduncje al Marinoni (gjeometris) al é lât l’ing. Cudia; al sientific di Cervignan la prof. Maria Rosaria Codelli, femine dal pressit des magjistrâls di San Pieri dal Sclavons, il prof. Enrico Guglielmi. A Latisane si é sentât il prof. Norberto Cacciaglia, di Rome; a Tarvis il prof. Giuseppe Mein, di Rome; al Paschini di Tumieç il prof. Giorgio Romani, di Rome; al agrari di Cividât il prof. Vittorio Coppola, di Avelin; a Codroip il prof. Giovanni Licordari, di Rome; al tecnic di San Denêl la prof. Italia Catapano, di Rome; al comerciâl di Palme il prof. Giuseppe Putrino, di Regjo Calabrie; al professionâl pai turiscj di Lignan il prof. Angelo Carrubba, di Sulmone; a Puçui il prof. Giuseppe Gennaro, che nol é siguramentri di Mortean.
Se tes superiôrs al é tristimp, nol é che al lusi il soreli tes inferiôrs. E di fat, dai tancj, a Buri al è lât Pietro Posenato; a Cjasteons al reste Del Bene; a Rubignà la prof. Lamberti Mattioli; a Comeglians il prof. Bonetti, veronês; a Flumisel al é rivât il prof. Vangi, di Foggia; a Forgjarie il prof. Venneri, di Lecce; a Mueç il prof. Guglielmino, nancje lui furlan. A Palme al é Russo; a Palaçûl Amodio; a Pontebe Colucci, padoan. A Rude Giuseppe Munna al cjape la place di so fradi Giovanni, cu la cuâl che a San Zuan al Natison al è distinât il prof. Pizzamiello, furlanissim ancje tal non. A Talmassons al é De Maria, ancje lui dal Regno delle Due Sicilie.
Chest dome il penç e dome a nivel di pressits. Se podopo si zontin i professôrs, i diretôrs didatics, i mestris, i suplents e dute la tribú di vie Liruti, il telâr al é complet.
A chest pont no pae la pene di scrivi sú pai mûrs «Furlans, sveaitsi». Se al é vanzât un boç di colôr baste meti: «Continuait a durmî». E a tignî sú il balon.
Civiltât o barbarie?
La scuele e je il spieli di une civiltât. Come a dî che un popul plui civîl al é e plui al palese, tal mût di imbastî la scuele, i valôrs di civiltât che al siere dentrivie.
Chest pinsîr mi à vignût in cjâf, lant sú a Tschlin, a cjatâ Hans e Lillj Gademann (pastôr e pastore de Glesie Evangjeliche, vignûts di Zuric e di Berne a svolgi il lôr compit in chest paisut de Basse Engjadine in Svuizare, a 1500 metros di mont.)
A son ducj i doi laureâts, e di marilenghe todescje, ma par vignî a fâ di plevan in chel paîs a àn studiât il rumanç (come a dî il furlan de Svuizare) e a tirin sú lis lôr dôs frutis in chê lenghe; Lillj e je presside de scuele elementâr dal puest.
II paîs al é piçul (un 250 animis), ma la scuele elementâr e à 100 fruts, par vie che invezit di dispueâ i paîs di mont de latarie, dai esercizis e des scuelis, come che a fasin ca di nô, par puartâ jú dut tal mâr grant, là vie i siervizis a son spartîts un tic par lûc, in mût che ancje il paîs plui alt al pues viodisi – par esempli – vignî sú i siorets dal capolûc, a imparâ che no son lôr il centri dal mont, e a spiâ une muse gnove di civiltât.
O jentrìn. A son aulis grandis, cui bancs in rie, la lavagne, i scafâi dai libris, che a clamin l’idee de serietât (Su lis parêts, cualchi tabelon nus vise che i fruts a àn ancje dôs lezions di todesc par setemane, stant che dut il rest si lu fâs par rumanç!). Ma dongje des aulis scolastichis, trê laboratoris ben tressâts nus palesin a sec che o sin tun altri mont. Tal laboratori di cusine i fruts a imparin a pistrissâ sú ce che a àn di meti sot des gramulis. In chel di sartôr a picjin botons e a imparin a dâ i gasios. E ta chel di marangon o viodìn i lôr intais tal len: che a fasin za pensâ a lis bielis casselis dai tinei!
Dut chest lu fasin fruts e frutis: par vie che nol é just che un al stedi nome a cusî o daûr dai cits, e chel altri nome a sbregâ e a mangjâ; e se la frute e à une vene artistiche, al é di just che le palesi. E a son fruts des elementârs, come a dî che lis primis necessitâts che mari nature nus à metût parmìs, si à di imparâ a curâlis fin di cuant che si impare a menâ la lenghe.
Stant che o vignìn di un altri mont, o restìn, a viodi une tâl; ancje se no coventaressin peraulis par comentâ cheste scuele. Lis peraulis, di fat, i coventin a di cui che al vûl spiegâ ce che no si pues spiegâ…
E alore o pensi a lis peraulis di chei che a vuelin spiegânus parcè che ca di nô ducj i fruts des frazions – di solit i paîs plui virgjins, plui vivarôs e nets! – a vegnin depuartâts sul nassi, dai lôr paîs, a fâ omagjo ai grancj palaçons di ciment e lis «autoritâts» dal «centri»; par sierâju ta chês bielis aulis, a studiâ, come pipinuts in vitrine, cence poçolâsi o fâ di sfuarç…
O jessìn de scuele e, passant pal curtîl, nus cole une calumade di là de filiade; là a nassin vuainis, cartufulis e lidric, che i fruts a àn semenât. Cartufulis e lidric, che ancje lôr mi fasin pensâ a la civiltât; che la scuele e je propit il segno de civiltât di un popul.
E fasint un paragon cu la nestre scuele, o scuen domandâmi ce robe mai che e je cheste civiltât. Ce che a pensin chei che si jemplin la bocje cun cheste peraule che ognidun al vûl doprâle e le dopre in propri, cemût che i poche, cuntune svintule di significâts diferents che no son nancje cusins.
Fin a dâi un sens che a usance mê, i semee plui a di chel di «barbarie» che no a di chel di civiltât!
Fint a rivâ parfín a un tipo di scuele che in onôr de civiltât (!?), cun disinvulture e cence nancje vergognâsi, no ur cjacare nancje ai fruts te lenghe di sô mari! E che lis maris a acetin chel tant cence nancje scomponisi!!
«Civiltât» alore: ce ise cheste robe?
O confessi che no ai propit la sigurece dal vocabolari tal dâ un parê in merit.
Plui just mi samearès dî che: «civiltât», ognidun al à chê che si merte!
pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +