Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il PE ur gjave la imunitât ai catalans Puigdemont, Toni Comín e Clara Ponsatí

Marco Stolfo

Une altre brute figure pe Union Europeane e pes sôs istituzions. Dopo de Comission, che doi mês indaûr de Comission Europeane e sielzeve di no cjapâ sù lis propuestis fatis indenant cu la iniziative dai citadins Minority SafePack, ai 8 di Març stâts al è stât il Parlament (PE) a mostrâ di jessi dipendent dai Stâts e dai lôr nazionalisims, votant a maiorance a pro dal ritîr de imunitât garantide fin cumò ai trê eurodeputâts catalans Carles Puigdemont, Toni Comín e Clara Ponsatí.
◆ L’ex President de Generalitat, Puigdemont, e i doi ex consellers (ven a dî “ministris” o “assessôrs”) dal guvier catalan, Comín e Ponsatí, a son acusâts tal Stât Spagnûl di reâts grâfs che a àn a ce fâ cul lôr rûl inte organizazion e inte gjestion dal referendum pe indipendence dal prin di Otubar dal 2017. Dopo jessi lâts in esili, i prins doi inte Belgjiche e la tierce in Scozie, là che e jere za a vore tant che professore inte Universitât di St. Andrews, si son candidâts pes elezions europeanis dal 2018 e a son stâts elets inte assemblee di Strasburc e Brussel.
◆ Chês fatis indenant cuintri di lôr a son dutis acusis di caratar politic. Cun dut achel – o ben, magari cussì no, juste par chel – i eurodeputâts a maiorance a àn a votât par che ur vegni gjavade la imunitât. Tal câs di Puigdemont, a àn votât a pro de revoche in 400 di lôr, intant che si son esprimûts cuintri 245 e altris 45 si son astignûts, e a son sù par jù compagns i numars par Comín e Ponsatí: 404 a pro, 247 cuintri e 42 astignûts.
◆ Il vôt al jere segret e, tignint cont des declarazions di vôt e fasint doi conts, si viôt che a àn votât a pro de revoche i popolârs, la massime part dai conservadôrs e la plui part dai grups dai socialiscj e dai liberâi, là che za ae vilie de votazion cualchidun di lôr – par esempli la eurodeputade dal Partît Nazionalist Basc (EAJ-PNV) Izaskun Bilbao Barandica – al veve palesât la sô posizion diferente. Chei che impen a àn votât cuintri cun convinzion a son i eurodeputâts dai grups dai Verts/Aleance Libare Europeane e de Çampe Europeane. Altris vôts a pro, dongje des astensions, a son rivâts dai membris di chei altris grups plui piçui.
◆ Par efiet dal risultât dal vôt si tornaran a inviâ lis proceduris pe estradizion dai trê europarlamentârs, par che a vegnin judicâts de justizie spagnole. Cumò la bale e passe ai tribunâi de Belgjiche, dulà che a son a stâ Puigdemont e Comín, e de Scozie, là che e je domiciliade Ponsatí.
◆ Timp indaûr, la magjistrature belghe e veve za dineât la estradizion tal Stât Spagnûl di un altri ex conseller catalan, Lluis Puig, ancje lui in esili a Brussel, contestant lis fondis dome che politichis des acusis cuintri di lui.
◆ Cun chel vôt, il PE al à dât la sô poie ae strategjie persecutorie che e ven puartade indenant de bande de classe politiche e dai tribunâi dal Ream di Spagne. In chê posizion nol è dificil ricognossi une continuitât cul ategjament mantignût des istituzions europeanis intant che Madrid al mandave polizie e militârs a petâ milions di eletôrs catalans in file denant dai seçs par partecipâ al referendum  dal prin di Otubar dal 2017.
◆ Cun dut achel, al è un dât positîf: tra vôts contraris e astignûts, a son sù par jù 300 di lôr. Pal rest, magari cussì no, lis istituzions europeanis a mostrin di pierdi (ancjemò) credibilitât e autorevolece, juste intal moment che la dibisugne di une Europe pardabon “unide inte diversitât” (e intai dirits di fonde e intes libertâts) e je ancjemò plui fuarte. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +