Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Al è rivât Dicembar

Bete di Spere

Il 2020 al è daûr a finî, e stant che chest an no podìn bussâsi e cjapâsi a bracecuel par fâsi i auguris, e viodût che la OMS e à dit che nancje saludâsi cul comedon nol va masse ben, pes fiestis o proponarès di tocjâsi ognidun dulà che nol bat il soreli. Cussì no si riscje di trasmetisi il virus, e tal stes timp si sconzure che il 2021 al sedi ancjemò piês.
Al larâ dut a remengo.
I sants dal mês
Sant Nicolau e Sante Luzie (ai 6 e ai 13 di Dicembar), protetôrs dai negoziants di zuiatui. Finîts tai ultins timps sot acuse di Greta Thunberg parcè che a doprin combustibii fossii, a àn provât tai ultins agns a cambiâ il cjarbon cui panei solârs, ma no jentravin te cjalce.
Sant Eugjeni (ai 30 di Dicembar) che, a dispiet dal non, al veve un QI te medie.
Sant Silvestri (ai 31 di Dicembar), protetôr dai trenuts cui medley.
Sante Scugne, ducj i dîs, dut l’an.
Dicembar te storie
Ai 16 di Dicembar dal 2017, Sapade e torne in Friûl. Trê agns dopo, il Friûl al cîr di tornâle indaûr par sbassâ il numar dai infetâts.
Personaçs nassûts in Dicembar
Moira Orfei, nassude a Codroip ai 21 di Dicembar dal 1931. Prime di scomençâ la cariere che a le à fate deventâ famose, si dîs che e ves provât a jentrâ in politiche, ma cualchi mês dopo e à molât dut parcè che – cussì e à dit – “Al jere dut un circ”.
Il proverbi dal mês
Sot de nêf pan, sot de ploie fam, sot di Vençon Bordan.
La liende dal mês
Chê di Romeu e Juliete che, come che si à scuvierzût, a jerin furlans.
Te realtât, si clamavin Meni Dicadalaghe e Catine Diladalaghe e a vignivin di dôs fameis che no rivavin a metisi dacuardi se al jere just fevelâ cu la “a” o cu la “e”.
Il sport dal mês
Convinci la none che cu la cene di Nadâl limitade ai parincj plui drets, nol covente meti sù dîs chilos di broade e muset (e cui che al dîs che chel chi nol è un sport, sigûr nol à provât la fadie che e covente!).
L’invistiment dal mês
La magnesie Brioschi.
Events e Fiestis dal mês
La cuarantene. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +