Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA STORIE – Une zornade cun Marquart intal Parlament de Patrie

Diego Navarria

“Spessee, Zuan, che o ai di rivâ adore!” “O soi, siôr pari. Dulà lino?” “Vuê, ai 9 di Avost dal 1388 si da dongje il Parlament de Patrie tal cjistiel di Udin e, cumò che tu sês ancje tu nodâr, come me e come to nono Dree, tu âs di cjapâ man cul mistîr di cancelîr e tacâ a scrivi i ats dal Patriarcje e dal Parlament. Tu sâs che par vincj agns o soi stât cancelîr e segretari nuie mancul che di cuatri patriarcjis: Luduì dai Torians, Marquart di Randeck, Filip di Alençon e cumò di Zuan di Moravie.”
◆ Passade la puarte di Borc di Olee e il domo, a tachin la rive dal cjistiel. Il zovin Zuan al va sù plui svelt dal vieli pari e al rive al porton. “Cui sêstu?” Lu bloche la vuardie. “O soi Zuan, fi dal cancelîr Odoricus Susanna.” “Fasilu passâ – al ven fûr il cjapitani – e bundì sâr Durì. Simpri il prin!” “Ce po, sâr cjapitani – i rispuint sfladassant – a noaltris viei nus tocje dâ il bon esempli. O fâs simpri plui fature a rivâ ca sù. O soi daûr a passâ la incarghe a gno fi Zuan, e lu puarti ae sentade di vuê dal Parlament parcè che i jentri il mistîr.”
◆ Dentri de sale des acuilis, Zuan al reste a bocje vierte. La sale e je grande. E cjape dut un plan dal vieri cjistiel, scure e maestose, cu lis parêts pituradis di turchin e une rie di acuilis di aur. Denant de acuile plui grande, jenfri il standart de Patrie e chel dal Imperadôr, e je la sente dal patriarcje, plui alte di chês altris che a son dulintor de sale. “Ogni scagn – al spieghe Durì – al à la steme di cui che i spiete sentâsi. A drete dal patriarcje si sentin i prelâts, tacant dal Vescul di Concuardie; dopo i deans dai Cjapitui di Aquilee, di Cividât e di Udin; i abâts di Rosacis, di Mueç, di Siest e de Beligne; i prevoscj di San Durì, di San Stiefin e di San Feliç di Aquilee, di San Pieri di Cjargne e insom i delegâts des muiniis di Aquilee e di Cividât.”
◆ “E a çampe?” al domande Zuan. “A çampe dal patriarcje si sentin sù par jù 42 cjastelans che a àn vôs in Parlament, scomençant dai siôrs di Purcie e di Prate che a turni a àn dirit al prin puest, fin al baron di Pierepelose in Istrie. Dute la plui antighe nobiltât furlane. Tu viodarâs vilûts e plumis coloradis, ancje parcè che, come vuê, si profite di fâ la sentade dal Parlament a Udin dongje de grande fiere di San Laurinç di doman.”
◆ “E, pari, ta chê rie di scagns in muse al patriarcje, cui si sential?” “Fi, a son lis Comunitâts, prime lis plui antighis: Aquilee, Cividât, Udin e Glemone; dopo: Vençon, Tumieç, Sacîl, Puart, Maran, Monfalcon, San Vît, San Denêl, Feagne, Davian, Cjanive, Mosse e Midune. Fin a sîs agns fa a jerin ancje chei di Triest.”
◆ Durì al parecje lis cjartis e il libri des ultimis deliberazions sul taulin de cancelarie e i dîs a Zuan di fâ la ponte aes plumis di ocje. E chel, cun la britulute in man, lu stice: “Ma pari, cul patriarcje che al è come un princip, chest Parlament aial cualchi podê o fasial dome bielis cerimoniis?” “Tu fi tu sâs za che il patriarcje, pal cantin de religjon, al è vescul de grande diocesi di Aquilee e ancje metropolite cun 18 vescui sot di lui. Cun di plui, pal cantin civîl, al è ancje duche dal Friûl, dal Cjadovri, dal Cragn, de Istrie e di un toc di Carinzie, come un princip. Dute cheste tiere, che si clame Patrie dal Friûl e che e je sot di lui, e je un dai stâts plui grancj che a sedin, ma ancje siôr di diversitât di int e di podês. Par guviernâlu al è clâr che al patriarcje i coventave un consei di sorestants. Ancje parcè che i oms, i cjavai e i balestrîrs par fâ lis vueris ju metin juste chei che a àn vôs tal Parlament, ognidun pe sô cuote, ancje i abâts e lis muiniis. Cuant che il Patriarcje Marquart, om une vore studiât, mi à dade la incarghe di meti a puest dutis lis cjartis dal patriarcjât, che no si saveve plui ce che i tocjave a lui, ai siôrs e ai munistîrs, o ai vude la ocasion par capî di plui ancje dal Parlament. O soi rivât a meti in filze secui di ats: afits, dirits, tratâts di pâs, concessions, sentencis, contrats, di dut.” “Ce vore penze, pari!” al dîs Zuan. “Pense che o ai cjatade une delibare dal Parlament za dal 1228 e o ai capît che, profitant dai vueit di un patriarcje a di chel altri, al à simpri incressût il so podê fin a deventâ a vuê la istituzion centrâl de Patrie. Il Parlament nol è un consei dal princip, come in altris provinciis, ma une assemblee pardabon politiche, dulà che si decît ogni cuistion interne e cul forest, fintremai di vuere e di pâs, dulà che si fâs buine ogni leç de Patrie, si judichin i delits plui pençs e, nuie mancul, si indrece e si controle ancje il Patriarcje!” Il vieli cancelîr, infogât, al zonte: “Cjale fi chest libri, lis Costituzions de Patrie dal Friûl, metudis jù simpri par ordin dal brâf patriarcje Marquart e fatis buinis di chest Parlament preseât!”
◆ La jentrade dai prins cjastelans te sale e ferme la lezion dal cancelîr Durì, che al ordene a Zuan: “Svelt, cjape sù la liste. Jo ti dîs cui che a son, e tu tu notis la presince: il cont Doimo di Cjistiel, Zuan siôr di Colorêt, Fidrì di Datimis abât di Siest, Nicolau de Portis delegât dal Comun di Cividât, Simon Brocheta delegât dal Comun di Maran…” E po Durì al zonte, sot vôs: “Simpri un fastidi a verbalizâ chei di Maran: a capissin ben il furlan ma a fasin fente di no capîlu, massime là che ur sta ben…” ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +