Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lauree ad honorem

pre Tonin Cjapielâr

Pensant a la cunvigne dade dongje de Facoltât di Siencis de formazion de Universitât di Udin ai 22 di Mai di chest an par une “Memoreazion de vite e des oparis di pre Antoni” si pues cun dute scletece confermâ che e je stade biele, induvinade, partecipade e sintude. Jo, personalmentri, le ai vivude come un grant moment: mi someave che in chê dì pre Antoni cu la “cuistion furlane” al fos jentrât pe puarte grande in chê universitât che e varès di sedi la mestre des mestris, il pilastri de nestre culture, il pan cuotidian di un Friûl che al à di frontâ l’avignî.
E je stade une memorie par vie che la lauree ad honorem si le da ai vîfs e no ai muarts, ma o resti simpri dal parê che la lauree a pre Antoni le à za dade la int che e à cjatât in lui un mestri no di erudizion ma di vite.
Bisugne dâur at ai professôrs de Universitât che cul Retôr magnific dot. Furio Honsell tal Fevrâr dal 2007 a vevin proponude a la unanimitât la lauree e al tocje ringraziâ chei che, partît pre Antoni, in sô memorie a àn dade dongje cheste cunvigne: in mût speciâl il Preside de facoltât Franco Fabbro, i relatôrs Roberto Dapit, Remo Cacitti, Rinaldo Fabris, Federico Rossi, e altris che a àn contribuît a rindi uniche la zornade.
O pensi e o speri che lis relazions e sore dut la “laudatio” a vegnin publicadis in curt par sancirâsi su lis motivazions de lauree che pre Antoni al varès vût di ricevi.
Pensant a dut chest, bisugne zontâ che la Universitât no pues suâsale tai confronts di pre Antoni cuntune memorie. No si salvarès ni la muse ni la cussience. Chest al à di sedi dome l’inizi e un prin segnâl di gambiament par començâ a parâ jù il trement debit che la scuele taliane e à intai nestris confronts. Un inizi “par une scuele” al scrîf pre Antoni “che e sedi la grande strade de autocussience dai furlans e dal lôr riscat culturâl e no, come che al è stât in chescj cent e trente agns di colonizazion, la nestre plui grande tragjedie. Cu la benedizion de glesie e cu la passion missionarie di tancj mestris furlans deventâts i prins traditôrs e nemîs dal lôr popul. Che Diu ur perdoni se al rive” (une Scuele pai furlans, p. 14).
Se o ves di pinelâ intun cuadri chest vincjedoi di Mai, o fasarès il sevêr palaç Antonini cui balcons furnîts di violis di zardin zalis e blu; in cîl une acuile che e svole no dome simbul dal Friûl ma reincarnazion simboliche di pre Antoni; sore dal puarton o scrivarès: “Culì: identitât te relazion”e fûr te plaçute students-studentessis di ogni nazion e colôr.
Un auguri di bon lavôr e furtune al gnûf Retôr magnific, la prof.e Cristiana Compagno di riunde cjargnele.
Pre Antoni, come che a disevin, la lauree honoris causa le à cjapade de int; i augurìn a la Universitât dal Friûl che impegnantsi pe nestre liberazion integrâl, e puedi, come pre Antoni, ricevi dal popul cussientizât e liberât une mertade, grande, biele lauree ad honorem. E valarès plui di cualsiasi ricognossiment di Rome.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +