Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Covid-19 e il virus dai nazionalisims dominants

Marco Stolfo

BORIS JOHNSON
BORIS JOHNSON


Si tornin a palesâ la crisi de UE
dai stâts nazionâi in crisi e la dibisugne di une Europe diferente

Fintremai ae metât dal mês di Fevrâr chê dal virus dal Covid-19 e someave jessi une cuistion lontane, un probleme de Cine, de Coree dal Sud e po dal Iran. Impen intal zîr di pocjis setemanis il gnûf coronavirus al è deventât, in tiermins concrets e ancjemò di plui sul plan mediatic e de opinion publiche, un probleme european e soredut talian. In chel stes moment la epidemie, ancje par vie de sô difusion progressive a soreli a mont, e je stade ricognossude tant che pandemie e tant che alc che al tocje dut il mont e dute la umanitât. Che al fos alc che nus tocjave ducj cuancj al jere avonde clâr fint dal principi, cundut che par un pâr di mês la sô dimension mondiâl e globâl e vignive calcolade dome cun riferiment ae economie e duncje al impat economic di ce che al jere daûr a sucedi in Cine.

◆ Cu la sô rivade in Europe al è stât clâr ancje alc altri: cul Covid-19 i nazionalisims dominants a àn vuadagnât ancjemò plui spazi intes societâts e intal “discors” politic e istituzionâl a nivel statâl.

◆ La necessitât di fâi cuintri al virus e je deventade la ocasion pe esaltazion de nazion, de unitât de nazion e de sô unicitât. La juste dibisugne di solidarietât e di rispiet des regulis e je stade inneade intal mâr de retoriche nazionaliste, cu lis istituzions e cui media in bombe tal incjocâ la int cun bandieris e imnis e cu la int pronte a fâsi incjocâ.

◆ La voie di marcâ il primât de nazion si à palesade prime inte enfasi sul fat che il virus al fos stât isolât «de France» o «de Italie» (cuant che il so isolament no lu vevin fat ni lis “nazions” e nancje i stâts ma dome cualchi ricercjadôr, magari ancje in cundizions di vore precariis) e po cu la esaltazion dai «modei nazionâi» par fâi cuintri al virus: chel talian, «il plui imitât pal mont» cemût che o vin sintût par television vie pe plui part dal mês di Març, o chel dal Ream Unît a trazion inglese, che almancul in principi si à presentât tant che alternatîf aes politichis metudis in vore inte Europe continentâl.

◆ In diviers câs chel nazionalisim plui o mancul “banâl” – cemût che al disarès dal Michael Billig – al è stât compagnât ancje de impuartance simboliche, mediatiche e concrete de presince dal esercit e no dome par marcâ che chê cuintri dal virus «e je une vuere». Un altri aspiet rilevant al è chel de promozion tant che fatôr di eficience de centralizazion a nivel statâl des decisions e des politichis, ancje se nol è cussì, sei cuntune vision plui largje (il pastroç de sierade dai confins dai stâts in mancjance di coordenament e planificazion) sei cjalant i diviers teritoris, che ae fin, là che a àn podût, a àn provât a rangjâsi par lôr cont: par esempli, Gales e Scozie a decidevin di sierâ lis scuelis daurman, cuant che Boris Johnson al voleve tignî viert dut e dapardut.

◆ In cheste dinamiche, dongje dal Covid-19, a son saltâts fûr ancje altris “nemîs de patrie”: lis comunitâts substatâls, cui lôr “particolarisims”, chei altris stâts europeans, «che a sierin i confins e nus robin lis mascarinis» (ma lu fasin daûr dal interès nazionâl e de sovranitât, che a valin par ducj) e duncje la Europe, «che no fâs nuie» e «che e pense dome ai bêçs».

◆ In chest sens il virus al à tornât a palesâ la crisi dai stâts nazionâi, cu la lôr autoreferenzialitât e cui lôr limits operatîfs, e lis dificoltâts de Union Europeane (UE), simpri plui impeolade intune struture e intune ande intergovernative e economiciste, che però e diven propit dai stâts membris, de lôr crisi e dai lôr nazionalisims. La UE, cence competencis in materie di sanitât e paralizade par vie dai interès dai stâts e di une interpretazion dogmatiche di liberisim, che e à mostrât la sô muse piês cul discors dai 12 di Març de presidente de Bancje Centrâl, Christine Lagarde, e somee inviade a fâ alc di sest, almancul in prospetive, cu la compre di titui publics e privâts, cu la metude in bande dai vincui di belanç e cun invistiments publics “pe ricostruzion”.

◆ No je chê Europe dai popul che e coventarès, ma alc al è alc. ❚

 

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +