Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – SLOVENIE. Vin o bire? in Slovenie cualitât sigurade

............

Cui che i plâs bevi ben al sa che in Slovenie al pues sodisfâ ducj (o cuasi…) i siei desideris… Ancje se tal paîs nestri vicin a vegnin imbutiliadis aghis cetant utilis pe salût, e cun di plui nol è dificil cjatâ la cussì clamade «aghe clope» che e odore di ûf frait ma che e zove no pôc al fiât, in Slovenie, de cueste fintremai al confin cun Austrie e Ongjarie, si cjate simpri in ogni gostilna «un tai di chel bon». Ogni an i vignâi slovens a regalin uns cent milions di litris di vin: un milion di etolitris che a vegnin fûr des trê zonis di produzion, vâl a dî il Podravje (di là dal flum Drave, dongje de Ongjarie), il Posavje (di là dal flum Save, tal mieç dal paîs) e la Primorska (ven a stâi il Litorâl, des Alps fin al mâr Adriatic).
DESENIS DI CUALITÂTS_Al sarès dibant fâ culì une liste complete di ducj i vins produsûts in Slovenie, li che si tegnin uns 50 difarentis cualitâts di vît. No mancjin i vins tipics, di ricuardâ par fuarce. Tachìn par esempli cul Teran dal Cjars (Kraški teran), vin ros di buine schene; po e je la Malvasie (Malvazija), vin blanc che si prodûs tai trê comuns de cueste, Cjaudistrie/Koper/Capodistria, Isule/Izola/Isola, Piran/Pirano; invezit il Zelen al è un vin di colôr zâl-vert de vâl dal Vipac. Po o vin il Traminer (Traminec), vin blanc de Štajerska, e il Cvicˇek, tipic dal Posavje e de Dolenjska: si fâs cuntun miscliç di uis blancjis e rossis, al è un tic garp ma pluitost lizêr. In dut il paîs a son po sù po jù 24 mil i etars coltivâts a vît.
40 LITRIS_Lant daûr des statistichis, i slovens a bevin ogni an 40 litris di vin par om ma ancje 40 litris di bire: une cuistion no di pôc, par vie che un sloven su nûf al à problemis di alcolisim.
Za tal 1825 e vierzè la prime birarie a Laško, mintri che a Lubiane la Union e tacà a imbutiliâ tal 1864: une lungje storie e une concorince che a van indenant ancjemò in dì di vuê.
LA VÎT PLUI ANTIGHE DAL MONT_Se la capitâl Lubiane e je stade ricognossude tant che «citât dal vin e de vît», a Maribor a son sigûrs di vê la vît plui antighe di dut il mont cui siei passe 400 agns, tant che tal 2004 l’innomenât Guinness dai primâts al à decidût di cjapâ la cjosse in peraule (dut câs dopo di une schirie di esams al microscopi). O stin fevelant de vît te foto chi in bande, che e cres su la façade di une cjase tal cuartîr Lent, dilunc dal flum Drave. Al è pardabon un model pe citât cjâflûc de Štajerska, la cussì clamade Stirie slovene: di cheste vît vecjone al partìs dut un labirint di «trois dal vin» che si sprolungjin su lis culinis daûr di Maribor. Par fiestezâ ogni an cheste Stara trta e ven inmaneade une schirie di manifestazions cul titul di «De vît al vin», che si siere cul grant «Abraç ae vît antighe»: pardabon un segn di afiet viers une amie che di secui e compagne la vite dal popul sloven.
ALESSIO POTOCCO

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +