Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lis âfs che a fasin siore la Slovenie

Luciano Lister

Al è avonde lâ a fâsi un zîr ator par la Slovenie, par viodi cemût che la apiculture e segni inmò une da lis ativitâts tradizionâls intune sdrume di bandis. Da rest dome cualchi desene di agns indaûr a jerin cetancj ancje achì in Friûl chei che a arlevavin lis âfs par vê mîl, cere e altris prodots.

In Slovenie la apiculture e à cetante tradizion e e reste inmò in dì di vuê une ativitât tradizionâl. Ancje cence contâ chei des minorancis autoctonis in Italie, Austrie, Ongjarie, Cravuazie e chei ator pal mont tant che emigrants, in Slovenie a vivin plui o mancul in doi milions: e chei che a son apicultôrs a son plui o mancul 11.000.

De situazion de apiculture in Slovenie si è cjacarât te tierce edizion dal “Pislakov dan”, une zornade di studis nomenade in onôr di Janko Pislak (1934-2013), che al è stât un impuartant apicultôr sloven. A inmaneâ cheste zornade di studis al è ogni an il “Strokovno združenje profesionalnih cˇebelarjev”, une associazion che e met adun i apicultôrs professioniscj slovens. Chest an ai 8 di Fevrâr ta la Facoltât di veterinarie de Universitât di Lubiane i apicultôrs e i espierts a an cirût di capî parcé che il numar di âfs e di apicultôrs al cres, intant che la cuantitât di mîl a nivel gjenerâl e cale.

Il president de associazion, Boris Seražin, al à notât che a son simpri plui malatiis e no plui dome il parasit “varroa”: chest al è un problem par ducj chei a lavorin tant che apicultôrs professioniscj o semiprofessioniscj. I apicultôrs a sperin di rivâ a fâ plui rêt, ancje par comparî ducj insiemit sui marcjâts forescj, e di vê scambi di cognossincis, massime pe apiculture cun plui bôçs.

In Slovenie la densitât dai bôçs e je avonde alte e par chest pes âfs al è ancje plui alt il risi di malatiis. A risi le è ancje la âf autoctone “Apis mellifera carnica” (par sloven “kranjska sivka”); su la sô situazion a influissin i cambiaments climatics e i compuartaments dal om cun rivuart a la nature. Par chest a coventaressin intervents par la sô tutele, come ancje meti a rêt ducj i associâts che in Slovenie a fasin apicolture, cun plui dal 10 par cent da lis fameis di âfs.

A lis conferencis a Lubiane si è cjacarât ancje di cemût tignî in buine salût lis âfs – par esempli di cemût fâ front al fonc “nosema ceranae” e a un coleotar che al ven da la Afriche dal Sud, “aethina tumida”. Impuartante e je ancje la relazion tra la apiculture e la cuantitât di arbui che a coventin par fâ la mîl. Interessant al è ancje cemût che a impolinin lis plantis che a fasin pomis piçulis tai Paîs Bas – cun lis âfs dentri lis sidreris. ❚

 

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +