Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Elezions in Irlande, vitorie storiche dal Sinn Féin

Marco Stolfo
Mary Lou McDonald, leader dal Sinn féin, Dublino, 9 Fevrâr 2020
Mary Lou McDonald, leader dal Sinn féin

Un vôt progressist e di cambiament che al marche la fin dal duopoli Fianna Fáil / Fine Gael

Prin partît pal numar di vôts, secont su la fonde dal numar des sentis inte Cjamare. No son dubis: il vincidôr des elezions politichis che a son stadis inte Republiche di Irlande sabide ai 8 di Fevrâr al è Sinn Féin (SF). Pal partît nazionalitari di çampe che, dopo de smilitarizazion e dal sfantament sostanziâl dal Esercit Republican Irlandês (la innomenade IRA, Irish Republican Army, par tancj agns impegnade inte lote armade inte Irlande dal Nord), si à struturât ad implen ancje intes vincjesîs conteis de Republiche, lis votazions a son ladis sù par jù cemût che si spietavisi (o forsit ancjemò miôr), daûr dai scandais demoscopics fats prime de vierzidure dai seçs.

Il SF al à cjapât il 24,5% dai vôts, cuasi dopleant la percentuâl dai consens che al veve vût tal 2016 (13,8%) e la sô afermazion e à crevât il bipolarisim (ma al sarès miôr fevelâ di duopoli) fondât su la alternance tra i “liberâi” dal Fianna Fáil (FF) e i “democristians” dal Fine Gael (FG). I doi partîts conservadôrs a àn pierdût consens: il FF si à fermât al 22,2% (2,2% di mancul dal 2016) e il FG ancjemò plui indaûr, al 20,9%, cuntune pierdite dal 4,7%. Il SF nol à gjavât vôts dome al centridiestre, ma al à pescjât ancje a çampe: i laburiscj a son lâts jù al 4,4% (mancul 2,2%), la liste radicâl Solidarity-People Before Profit (S-PBP) e à cjapât il 2,6% (mancul 1,3%), i candidâts indipendents a àn vût in dut il 12,2% (mancul 3,5%) e altris partîts minôrs che tal 2016 a vevin passe il 4% a àn otignût dome l’1,3%.

Dongje de afermazion dal SF e je ancje chê dai Verts, che a passin dal 4,4% al 7,1%, intant che i socialdemocratics a tegnin bot, passant dal 3% al 2,9% (-0,1) e a vuadagnin une piçule rapresentance cul 1,9% ancje i centriscj di Aountù, nassûts di pôc di une division a diestre dal SF.

Chel irlandês si pues definîlu un vôt progressist e di cambiament. Il SF in particolâr si à presentât tant che une alternative fuarte ai doi partîts di centridiestre e al à fat indenant rispuestis claris sedi ae grande domande di benstâ sociâl e di dirits sedi al discontent dai zovins viers di un sisteme economic là che i profits des grandis impresis e la incressite dal Pil – che di chei si veve svantât l’ex prin ministri Leo Varadkar (FG) – no produsin in automatic ni cundizions di vite miôr, ni stipendis plui alts e nancje plui servizis pe int. Cun di plui, il SF al è stât bon di presentâsi e par chel al à vût sucès.

Magari cussì no, però, nol à rivât a fâ rindi ad implen i consens cjapâts sù (in ciertis zonis dal Nord e de citât di Dublin al à passât il 40%). Cun di fat, stant che il sisteme eletorâl irlandês al è proporzionâl ma cul vôt singul trasferibil, che al permet ai eletôrs di sielzi plui candidâts de stesse liste o ancje di listis diviersis cuntune prime preference e altris sieltis di rive jù, une part dai siei vôts a son lâts pierdûts tal moment de assegnazion dai seçs, dut a pro di chês altris listis, massime di chês dal FF e dal FG.

Cul savê di dopo, si pues dî che il SF al à fat l’erôr di presentâ intes 39 circoscrizions eletorâls dome 42 candidâts. L’intindiment al jere chel di no dispierdi vôts tra i siei rapresentants, stant che daûr dai risultâts plui resints des aministrativis e des europeanis, si pensave di fâ miôr, ma no cussì tant, impen al sarès coventât cualchi concorint di plui. Cussì tal Dàil (la Cjamare) cumò a son 38 deputâts dal FF, 37 dal SF, 35 dal FG, 12 verts, 6 laburiscj, 6 socialdemocratics, 5 di S-PBP, un di Aountù e 20 indipendents. Par rivâ a meti dongje une maiorance di guvier a coventaran tratativis lungjis e complicadis. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +