Sessante agns di Costituzion taliane celabrâts de Societât filologjiche furlane cu la edizion in marilenghe dai 139 articui de Cjarte fondamentâl de Republiche, che e je stade presentade uficialmentri te fieste dai 2 di Jugn.
In chê zornade, di fat, il president de socie Lorenzo Pelizzo al à consegnât la “Costituzion de Republiche Taliane” ai cuatri prefets dal Friûl-Vignesie Julie, Ivo Salemme (Udin), Roberto De Lorenzo (Gurize), Elio Maria Landolfi (Pordenon) e Giovanni Balsamo (Triest), dilunc di une cerimonie uficiâl in dutis e cuatri lis citâts.
“E je stade une precise volontât de socie – a spieghin de Filologjiche – chê di voltâ la Costituzion par furlan propit in ocasion dal 60n, in sintonie cui paris de Cjarte”.
Che a dî la veretât a àn spietât agnorums, e i furlans cun lôr, par viodi ricognossude propit dal Stât talian la plene aplicazion dal art. 6 de Costituzion, dulà che si dîs:”La Republiche e tutele cun normis di pueste lis minorancis linguistichis”.
Cu la leç 482 dal ‘99, di fat, la Italie e à finalmentri ricognossût il furlan tant che minorance linguistiche storiche dal so teritori e e à dât la suaze pe sô tutele istituzionâl.
Si che duncje, la Filogijche juste cumò e à vût ducj i argoments par frontâ la traduzion de Costituzion, ricognossint il valôr che e continue a vê no cate plui di mieç secul di vite e la gjonde di podêle lei in marilenghe savint che fintremai de sô nassince e cjapave di fat la part dai furlans di biel principi, ven a stâi tai siei articui di principi.
La iniziative de Filologjiche e à vût la poie dal president de Republiche, Giorgio Napolitano (cul Alt patronât), che intun messaç al à mostrât “il sô vîf preseament pe ativitât de Societât filologjiche furlane, che di agns in ca e lavore a pro de valorizazion e de pupilance de culture furlane, cussì come che al sancît dal articul 6 de nestre Costituzion”.
Cu la consegne di une copie de “Costituzion de Republiche Taliane” ai prefets, in cualitât di rapresentants dal Stât talian, la socie e à intindût consegnâ idealmentri il test a ducj i citadins.
La Cjarte e je stade voltade par cure di Paolo Roseano, 70 pagjinis che si lis cjate alì des sedis de Filologjiche par doi euros.
Note: la iniziative di voltâ par furlan la costituzion taliane no je une idee origjinâl ni esclusive dome de Societât filologjiche furlane, ma ancje il Comun di Aquilee tal 2005 al veve vût la stesse idee.
Cemût sunie par furlan: un pâr di articui
Art. 1.
La Italie e je une Republiche democratiche, fondade sul lavôr.
…
La sovranitât e je dal popul, che le esercite intes formis e intai limits de Costituzion.
Art. 6.
La Republiche e tutele cun normis di pueste lis minorancis lenghistichis.
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


